Sökning: "rhetoric and practise"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden rhetoric and practise.

  1. 1. Distansarbete : Teknik, retorik och praktik

    Författare :Lennart Sturesson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Telework; rhetoric; discourse; ICT; computer use; symbolic value; utility value; discrepancy; Distansarbete; Sverige; Arbetsmarknad; Hemarbetare; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : This dissertation, "Telework: technology, rhetoric and practise", deals with the discrepancies between the rhetoric of telework and its practise. Discrepancies are found in three areas. The first is the number of teleworkers, which has never met the expectations and predictions. LÄS MER

  2. 2. Mellan retorik och praktik. : En ämnesdidaktisk och läroplansteoretisk studie av svenskämnena och fyra gymnasielärares svenskundervisning efter gymnasiereformen 1994

    Författare :Edmund Knutas; Per-Olof Eixon; Bo G. Jansson; Bengt-Göran Martinsson; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; skolämnet svenska; gymnasieskolan; ämnesdidaktiska kunskaper; transformation; ramfaktorer; läroplansteori; klassifikation; inramning; medborgarskap; samhälle; retorik och praktik; school subject Swedish; upper secondary school; pedagogical content knowledge; transformation; frame factors; curriculum theory; classification; framing; citizenship; society; rhetoric and practise; Pedgogical work;

    Sammanfattning : Swedish as a school subject has long been debated in Sweden, and ideas concerning its content, role and function in school and society have varied greatly throughout the years. In 1994, there was an upper secondary school reform which resulted in a partial revision of the Swedish subject, including its introduction within a new course and grading system. LÄS MER

  3. 3. Klassrummet som muntlig arena : att bygga och etablera ethos

    Författare :Cecilia Olsson Jers; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ethos; retorik; demokrati; kommunikativ kompetens; trovärdighet; argumentation; respons; rhetoric; democracy; communicative competence; credibility; argumentation; feedback; muntlig framställning;

    Sammanfattning : Ett grundantagande för avhandlingen Klassrummet som muntlig arena. Att bygga och etablera ethos är att en människa som med trovärdighet vill kunna verka som en demokratisk medborgare i olika kommunikationssituationer måste besitta kommunikativ kompetens. Följaktligen hänger demokrati och kommunikativ kompetens tätt samman. LÄS MER

  4. 4. Klassrummet som muntlig arena. Att bygga och etablera ethos

    Författare :Cecilia Olsson-Jers; Språk- och litteraturcentrum; []
    Nyckelord :argumentation; upper secondary school; ethos; school subject Swedish; logos; pathos; rhetoric; democracy; communicative competence; credibility; feedback; oral presentations;

    Sammanfattning : The Class Room as an Oral Arena: Building and Establishing Ethos starts with the premise that every person who wants to act credibly as a democratic citizen must have a communicative competence. Democracy and communicative competence are closely linked. To communicate credibly is to communicate with ethos. LÄS MER