Sökning: "mötesplats"
Visar resultat 11 - 15 av 19 avhandlingar innehållade ordet mötesplats.
11. Play, Culture and Learning : Studies of Second-Language and Conceptual Development in Swedish Preschools
Sammanfattning : This dissertation studies how second-language and conceptual development emerge through interactions in Swedish preschool environments. It studies how types of interaction, such as play, can scaffold children toward such developments. LÄS MER
12. Tiden har haft sin gång : Hem och tillhörighet bland sverigefinnar i Mälardalen
Sammanfattning : Studien handlar om identitet och tillhörighet. Dess syfte är att studera hur personer som migrerat i unga år och som har bott i det ´nya´ landet i flera årtionden identifierar sig, var de känner sig vara tillhöriga och vilka slags band de utvecklar genom åren dels till den gamla hemorten och dels till den nya hemorten. LÄS MER
13. Persons with functional difficulties as resources in ICT design processes
Sammanfattning : Denna avhandling har sin grund i mina erfarenheter av att arbete med människor som har funktionsnedsättningar. Vanligtvis är denna grupp den sista en producent ser som sina kunder. Det är ganska vanligt att producenter gör olika produkter(produkter och tjänster) för personer med funktionsnedsättningar och en för andra. LÄS MER
14. IT i lokalsamhället : konsumentmakt eller operatörsdominans
Sammanfattning : Abstract Syftet med detta arbete var att studera villkoren för att stärka konsumenten s, den enskilde medborgarens, den boendes inflytande gentemot de kommersiella IT-aktörerna i samband med bredbandsutbyggnad i svenska kommuner. Det har varit konsumentnyttan vid utbyggnad av bredbandsnäten i svenska lokalsamhällen som har varit förem ålet för den föreliggande studien. LÄS MER
15. Den pedagogiska samlingen i förskoleklassen. Barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter
Sammanfattning : Studiens syfte är att studera barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter inom förskoleklassens pedagogiska samling. Undersökningen har som mål att öka förståelsen för barns handlande i en situation som för dem erfars som svår eller en svårighet. LÄS MER