Sökning: "lärande genus"

Visar resultat 6 - 10 av 16 avhandlingar innehållade orden lärande genus.

  1. 6. Risk och bejakande : Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV

    Författare :Eva Bolander; Bengt- Göran Martinsson; Eva Reimers; Åse Røthing; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sex education; sexuality; gender; heteronormativity; edutainment; Sexualupplysning; sexualundervisning; läromedel; sexualitet; genus; heteronormativitet; television; Utbildningsradion; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur sexualupplysning och sexualundervisning i TV producerar, reproducerar och utmanar föreställningar om sexualitet och genus. Det empiriska materialet består av tre programserier från Utbildningsradion samt två säsonger av Fråga Olle i Kanal 5. Programmen producerades och sändes mellan 1998 och 2004. LÄS MER

  2. 7. Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck

    Författare :Anna Lindqvist; Per-Olof Erixon; Christina Segerholm; Bengt Olsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :dans; danslärare; dansundervisning; flickor; genus; kropp; pojkar; rörelse; skola; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is a continuation of my licentiate thesis from 2007 “Dansens plats i skolan. Tradition, utveckling och lärande i Skellefteå kommun” [‘The place of dance in schools. Tradition, development and learning and teaching in the Municipality of Skellefteå’]. LÄS MER

  3. 8. Positioner i dans- om genus, handlingsutrymme och dansrörelser i grundskolans praktik

    Författare :Märtha Pastorek Gripson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Dansundervisning; genus; fysisk aktivitet; estetiskt lärande; kroppslig kommunikation; femininiteter och maskuliniteter; grundskola;

    Sammanfattning : This doctoral thesis examines gender and dance practice in primary school. More precisely it investigates how gender influences the way dance teachers address their pupils, but also the way that pupils organize and understand themselves and carry out tasks and activities in dance education and dance composition. LÄS MER

  4. 9. Lärare för förändring : att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus

    Författare :Kristina Andersson; Christina Gustafsson; Annica Gullberg; Malin Ideland; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Action research; feminist critique; gender; gender awareness; pre-school teachers; primary school teachers; science education; Aktionsforskning; feministisk kritik; förskollärare; genus; genusmedvetenhet; naturvetenskapernas didaktik; tidigarelärare; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Lärares genusmedvetenhet i relation till naturvetenskaplig verksamhet är fokus för denna avhandling, som belyses genom två studier: en longitudinell aktionsforskningsstudie som genomfördes tillsammans med en grupp förskollärare/lärare och en studie där verksamma förskollärare/lärare under en fortbildningskurs fick tillämpa en genusteori på en verklig klassrumshändelse. Studierna visar att genusarbete är komplicerat eftersom det inbegriper många aspekter av livet och en viktig del av genusmedvetenheten är att förhålla sig till dessa olika aspekter. LÄS MER

  5. 10. Empowermentprocesser – ett sätt att öka långtidssjukskrivna kvinnors resurser? : En studie om att återta balansen i arbetslivet att återta balansen i arbetslivet

    Författare :Ann-Christine Larsson; Lennart Svensson; Margareta Bredmar; Kurt Aagaard Nielsen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Return to work; empowerment; work-life balance; interactive research; Return to work; empowerment; work-life balance; interactive research; resources; gender; återgång till arbetslivet; empowerment; work-life balance; interaktiv forskning; resurser; genus; Work sciences and ergonomics; Arbetsvetenskap och ergonomi;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to understand and explain how a group of women have ended up on the long-term sick-list and how a return to working life can be brought about. Support for their return is organized within the framework of a R&D project within the EU-program EQUAL, where empowerment is one of the key principles. LÄS MER