Sökning: "kvantitativ ansats"
Visar resultat 1 - 5 av 17 avhandlingar innehållade orden kvantitativ ansats.
1. Beslutsanalys : en interaktiv ansats
Sammanfattning : Många viktiga beslut i företag, myndigheter och andra organisationer måste fattas med ett ofullständigt beslutsunderlag. Man brukar säga att besluten är osäkra. Osäkerheten kan gälla flera saker, t ex vilka konsekvenser besluten medför, hur konsekvenserna skall värderas eller vilka handlingsalternativ som finns. LÄS MER
2. Elever syns på nätet : Multimodala texter och autentiska mottagare
Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i att alla elever med all sannolikhet kommer att ha en dator av något slag som sitt främsta redskap i skolan inom bara några få år. Det övergripande syftet är att bidra till fördjupade kunskaper kring vad utvecklingen av datorstödd multimodal textproduktion och kommunikation på och över nätet kan innebära i en skolkontext. LÄS MER
3. Hälso- och sjukvårdsorganisation i förändring : Från distanserat till delat ledarskap
Sammanfattning : Syfte: Avhandlingen syftar till att följa upp, beskriva samt generera tentativ teori om pågående förändringsprocesser inom hälso- och sjukvården på såväl makronivå genom studier av sjukhusfusioner som mikronivå genom studier av delat ledarskap. Metod: ”Sjukhusfusioner” beskriver två genomförda sjukhussammanslagningar utifrån en kvalitativ ansats, Grounded Theory med intervjuer av vårdpersonal (I, II). LÄS MER
4. Revision ur ett revisorsperspektiv : en metodstudie
Sammanfattning : Ett återkommande problem inom revisionsforskningen handlar om de svårigheter forskare ställs inför med avseende på att få tillgång till information från revisorer som baseras på verkliga händelser. Anledningar som förts fram till detta är att revisorer är bundna vid tystnadsplikt samt att det förefaller råda en ”kultur av tystnad” inom professionen. LÄS MER
5. Facilitating participation : A joint use of an interactive communication tool by children and professionals in healthcare situations
Sammanfattning : Children’s right to participation in situations that matter to them is stated in law and convention texts and is emphasized by the children themselves in research studies, too. When actively involved, their perspective is visualized. Children’s use of interactive technology has increased considerably during the last decade. LÄS MER