Sökning: "shared leadership"

Visar resultat 1 - 5 av 41 avhandlingar innehållade orden shared leadership.

  1. 1. Hälso- och sjukvårdsorganisation i förändring : Från distanserat till delat ledarskap

    Författare :Kristina Rosengren; Terese Bondas; Runo Axelsson; Kerstin Segesten; Gun Nordström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; change; healthcare; Caritative leadership; mixed methods; committed leadership; shared leadership; supportive ‘two-getherness’; healthcare development; Förändringsarbete; Hälso- och sjukvårdsorganisation; Caritativt ledarskap; Mixade metoder; Engagerat ledarskap; Delat ledarskap; Stödjande tvåsamhet; Vårdutveckling; Nursing; Omvårdnad; Nursing Science; Omvårdnad; Caring sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Avhandlingen syftar till att följa upp, beskriva samt generera tentativ teori om pågående förändringsprocesser inom hälso- och sjukvården på såväl makronivå genom studier av sjukhusfusioner som mikronivå genom studier av delat ledarskap. Metod: ”Sjukhusfusioner” beskriver två genomförda sjukhussammanslagningar utifrån en kvalitativ ansats, Grounded Theory med intervjuer av vårdpersonal (I, II). LÄS MER

  2. 2. Medicinsk specialisering och läkares ledarskap : En longitudinell studie i professionell kollegialitet och konkurrens

    Författare :Charlotta Levay; Konstantin Lampou; Per-Olof Berg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Business studies; Medical specialization; leadership; profession; health care organization; organizational change; longitudinal; physician leadership; charisma; medicine; Företagsekonomi; Business studies; Företagsekonomi; Business Studies; företagsekonomi;

    Sammanfattning : This study explores specialization and leadership in the medical profession. Previous research shows that medical specialization leads to increased collegiality and competition within the profession and, to various degrees, in relation to other occupational groups. LÄS MER

  3. 3. Mellan varumärke och gemensamt raster : Skilda sätt att se verksamhetsidéer för pedagogisk verksamhet

    Författare :Katina Thelin; Hans-Åke Scherp; Bo Dahlin; Annica Löfdahl; Tom Tiller; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Conceptions; Bottom-up and top-down leadership; Implementation; Phenomenography; School development; School improvement; School Leadership; Schoolwide pedagogy; Schoolwide vision; Verksamhetsidé; Organizational practice; Fenomenografi; Helhetsidé; Implementering; Pedagogisk idé; Pedagogisk verksamhet; Skolutveckling; Skolledarskap; Uppfattningar; Uppifrån- och underifrånstyrning; Verksamhetsidé; Vision; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore the ways in which verksamhetsidé is seen within the Swedish educational context.In Sweden, the concept verksamhetsidé is used for an idea or a set of ideas related to the practice of an organization, for instance a school or a school district. LÄS MER

  4. 4. Ledarskapande i akademin : Om prefekters diskursiva identitetsutveckling

    Författare :Ulrika Haake; Leif Lindberg; Anders Fransson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Academic leadership; academy; discourse; episteme; gender; head of department; higher education; identity development; sex; social constructions; subject position; Pedagogik; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This is a dissertation on education that focuses on leadership making at the departmental level of higher education. The aim of this dissertation is to generate knowledge about the making of leadership, seen as identity development in the discourse on academic leadership. LÄS MER

  5. 5. Dynamics in meetings : on leadership and followership in ordinary meetings in different organizations

    Författare :Kjell Granström; Karin Aronsson-Ottosson; Per Linell; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :group processes; leadership; followership; decision-making; the school as an organization; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : A method for analyzing interactional dynamics in regular meetings and sessions was developed on the basis of Bion's (1961) basic-assumption model. This model postulates that members in groups frequently take part in collective defence activities which prevent the group from carrying out the tasks assigned to them. LÄS MER