Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 139 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Giftets värde : Apotekares förståelse av opium i Sverige, 1870-1925

    Författare :Daniel Berg; Paulina del los Reyes; Ronny Pettersson; Göran Salmonsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pharmaca; opiates; narcotics; apothecary; history of opium; history of pharmacy; history of poison regulations; history of drug regulations; economic history of Sweden; 19:th century; Georges Bataille; Ernesto Laclau; Chantal Mouffe; Michel Foucault; Fernand Braudel; farmaka; droger; gifter; narkotika; opium; morfin; opiater; apotek; droghistoria; apotekshistoria; Sverige; diskursanalys; ekonomisk historia; Georges Bataille; Ernesto Laclau; Chantal Mouffe; Michel Foucault; Fernand Braudel; ekonomisk historia; Economic History;

    Sammanfattning : Before the regulation of opium as a “narcotic” in Sweden in 1923, opium was not regulated for its intoxicating properties and was freely available. But not in any kind of shop. Opium was legally available only through the pharmacies. This thesis explores how this free availability of a narcotic was understood by its traders, the pharmacists. LÄS MER

  2. 17. Vi svenskar, vi människor och bomben : En semantisk analys av identifikationsramar och fiendebilder i pressdebatten om svenskt atomvapen 1952-1959

    Författare :Görel Bergman-Claeson; Mats Thelander; Peter Cassirer; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; atomic nuclear weapons; press debate; perspective; identification; pronouns; argumentation; discourse analysis; atomvapen; pressdebatt; perspektiv; identifikation; pronomen; argumentation; diskursanalys; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Timing parenthood : Independence, family and ideals of life

    Författare :Disa Bergnéhr; Gunilla Halldén; Ann Phoenix; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; fertility; postponed parenthood; timing parenthood; family formation; ideals of life; independence; belonging; risk; discourse analysis; focus group method.; fertilitet; uppskjutet barnafödande; tid för föräldraskap; familjebildning; livsideal; oberoende; tillhörighet; risk; diskursanalys; fokusgruppsmetod.; Children; Barn;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete är en kvalitativ studie som behandlar valet att bli förälder. Det som undersöks är svenska unga vuxnas samtal kring när tiden är rätt för att bli förälder, livet som förälder kontra livet utan barn, det ideala livet, det goda föräldraskapet och en bra barndom. LÄS MER

  4. 19. Problemlösning i matematikdidaktik och lärarutbildning : Ett mångdisciplinärt utforskande och affirmativ kritik

    Författare :Anette de Ron; Kicki Skog; Anna Palmer; Maria Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Problem-solving; mathematics education; teacher education; phenomenon; multidisciplinary; affirmative critique; feminist new materialism; text analysis; diffractive analysis; configurative research review; discourse analysis; Problemlösning; matematikdidaktik; lärarutbildning; fenomen; mångdisciplinär; affirmativ kritik; feministisk nymaterialism; textanalys; diffraktiv analys; konfigurativ forskningsöversikt; diskursanalys; Mathematics Education; matematikämnets didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis in mathematics education is to produce knowledge about problem-solving as a broad and complex phenomenon in mathematics teacher education, historically and in the present. With a multidisciplinary approach and affirmative critique, possible new understandings of the phenomenon are investigated, extended and transformed in three sub-studies and two chapters in the wrapping. LÄS MER

  5. 20. Fysik, lärande samtal och genus. : En studie av gymnasieelevers gruppdiskussioner i fysik

    Författare :Karin Due; Sylvia Benckert; Britt-Marie Berge; Svein Sjøberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; physics education; science education; gender; group discussions; upper secondary school; sociocultural theory; discourse analysis; images of physics; Fysikdidaktik; naturvetenskapernas didaktik; genus; gruppdiskussioner; gymnasieskolan; sociokulturell teori; diskursanalys; föreställningar om fysik; lärande; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : This thesis investigates how students in upper secondary school solve problems and discuss physics in small groups. The study examines how gender, knowledge in physics and the image of the subject physics are constructed in the students’ conversation and how these processes are related to each other. LÄS MER