Sökning: "Child and Youth Science"

Visar resultat 31 - 35 av 36 avhandlingar innehållade orden Child and Youth Science.

  1. 31. Musicking : Kreativ improvisation i förskolan

    Författare :Maria Wassrin; Karin Aronsson; Ketil Thorgersen; Johan Söderman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Musicking; participation; interaction; multimodality; creative improvisation; semiotic resources; Musicking; participation; interaktion; multimodalitet; kreativ improvisation; semiotiska resurser; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis draws on a video ethnography of music activities in a preschool setting in Sweden. It focuses on the participants’ co-construction of music activities and on their use of semiotic and material resources to constitute and sustain these activities. LÄS MER

  2. 32. Swedish as multiparty work : Tailoring talk in a second language classroom

    Författare :Anna Åhlund; Karin Aronsson; Rickard Jonsson; Numa Markee; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SSL education; language socialization; conversation analysis; identity work; participation; participation frameworks; classroom community; performance; verbal improvisations; alignment; repair work; multiparty talk; peer corrections; tailoring talk; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation examines classroom conversations involving refugee and immigrant youth in a second language (L2) introduction program, exploring how L2 Swedish emerges as a multiparty accomplishment by both the teacher and the students. Drawing on forty hours of video-recorded Swedish L2 classroom conversations, as well as on observations and informal interviews, it focuses on talk as a form of social action. LÄS MER

  3. 33. Konsten att producera lärande demokrater

    Författare :Linnéa Holmberg; Mats Börjesson; Ulf Olsson; Björn Haglund; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; leisure-time centres; governmentality; pastoral care; ideological dilemmas; subjectification; confessional practice; constructions of desirable citizens; education; learning; Fritidshem; governmentality; pastoral omsorg; ideologiska dilemman; subjektivering; bekännelsepraktik; medborgarskapande; utbildning; lärande; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation builds on the basic question of how individuals are formed and created as citizens in society today, and how individuals construct themselves as citizens in this society. It takes interest in how they are managed to govern themselves through specific constructions of citizenship, and looks at how the exercise of power establishes certain knowledge that affects their view of themselves and generates truths about how they are expected to live their lives. LÄS MER

  4. 34. Med önskan om kontroll : Figurationer av hälsa i skolors hälsofrämjande arbete

    Författare :Karin Gunnarsson; Geir Skeie; Hillevi Lenz Taguchi; Maria Olson; Andreas Fejes; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Health; school; health promotion; education policy; DISA; students; post-constructionism; figurations; ethnographic tracing; Hälsa; skola; policy; hälsofrämjande arbete; post-konstruktionism; figurationer; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingen tar sin utgångspunkt i två sammanvävda tendenser, den ökade förekomsten av psykisk ohälsa bland unga och skolors uppdrag att främja hälsa. Larmen om att ohälsa bland unga ökar har skett i takt med att skolans hälsofrämjande arbete allt starkare efterfrågas. LÄS MER

  5. 35. Distans, disciplin och dogmer - om ett villkorat lyssnande i förskolan : En studie av lyssnandet i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik

    Författare :Sara Folkman; Inge Johansson; Anne-Li Lindgren; Polly Björk-Willén; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; diskurs; Reggio Emilia; Reggio Emiliainspirerad pedagogik; lyssnande; distans; reglering; dialog; meningsskapande; disciplinär styrning; pedagogisk dokumentation; pedagogisk miljö; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur olika aspekter av "lyssnande" tar sig uttryck i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik - även kallad "lyssnandets pedagogik". Genom intervjuer med nitton pedagoger och arton barn på sex förskolor undersöks lyssnandebegreppet utifrån tre huvudsakliga frågeställningar: Hur gestaltar sig själva lyssnandeakten - det vill säga vad konstituerar enligt pedagogerna ett lyssnande förhållningssätt och hur beskriver barnen sina upplevelser av att lyssna och vara lyssnad till i en förskolekontext; hur visar sig barnens röst - vilka av barnens alla olika intressen får gensvar och vilka får det inte, samt vad är det enligt pedagogerna "möjligt att tänka" i en Reggio Emiliakontext. LÄS MER