Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Moderskonflikten i Lars Noréns åttiotalsdramatik

    Författare :Björn Apelkvist; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; literary theory; literature criticism; General and comparative literature; Teatervetenskap; Dramatic art; Humaniora; Humanities; Narcissism; Existential Psychology; Rollo May; Family Crisis; Maternal Domination; Swedish Drama; Modern Drama; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ;

    Sammanfattning : This dissertation presents a close study of fourteen central dramas written by the Swedish author Lars Norén (1944-) between 1979 and 1990. The question at issue is the unfinished condition of the relation to the mother, mainly among the grown-up, in most cases middle-aged children portrayed in the plays. LÄS MER

  2. 2. Den paradoxalt nödvändiga kvinnan : Könsdiskurser i Svenskt Näringsliv - ett nyliberalt drama

    Författare :Ulrika Jansson; Patrik Larsson; Liselotte Jakobsen; Birgitta Eriksson; Anna Wahl; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; kön; nyliberalism; jämställdhet; problemrepresentationer; diskurs; subjektspositioner; politik; Working Life Science; Arbetsvetenskap;

    Sammanfattning :   – Det är självklart att det ska råda jämställdhet mellan kvinnor och män. Ingen ska behöva behandlas sämre på grund av vilket kön man tillhör. LÄS MER

  3. 3. Attentatet på Dramaten. En studie av Alf Sjöbergs uppsättning av Marika Stiernstedts drama. The Outrage at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm. A studie of Alf Sjöberg's stageing of Marika Stiernstedt's drama

    Författare :Eva Martinsson; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; ethical questions.; antfascism; censorship; Swedish neutrality; The Second World War; The Royal Dramatic Theatre; Theatre; directing; Dramatic art; Teatervetenskap;

    Sammanfattning : The thesis deals with the Swedish author Marika Stiernstedt's drama The Outrage and Alf Sjöberg's production of it at the Royal Dramatic Theatre in 1944. The production process is followed from the birth of the drama to the production's encounter with the audience. LÄS MER

  4. 4. Schooling Emotional Intelligence Through Narrative and Dialogue. Implications for the education of children and adolescents

    Författare :Martina Campart; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Arbetspsykologi; Industrial psychology; epistemic analysis; narrative modes of knowing; narrative modes of thought; modes of learning; conversation; applied psychoanalysis; Emotions; emotional intelligence; industripsykologi; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : Abstract The point of departure for this study is the author's experience as educator in a residential home for children (age 6-14) with social-emotional problems, in Italy, between 1980 and 1989. One important element of the pedagogical approach was the use of narratives (personal, of others, of fiction) to prompt children's interest/ motivation to reflect about issues of personal concern. LÄS MER

  5. 5. Yrkeskunnande Maskiner Människor

    Författare :Anders Sandblad; Ulrika Lundh Snis; Bo Göranzon; Kerstin Norén; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional-skill; Synthesizing study; Professional development; Art as a source of knowledge; Turing’s man; Functional autism; Judgement; Tacit engagement; Tacit knowledge; Responsible action; Reflected experience; Bildung; Artificial intelligence; Digitalization; Yrkeskunnande; Syntetiserande studie; Professionsutveckling; Konsten som kunskapskälla; Turingmänniskan; Funktionell autism; Omdöme; Tacit engagement; Tyst kunskap; Ansvarig handling; Reflekterad erfarenhet; Bildning; Artificiell intelligens; Digitalisering; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om yrkeskunnande och vad som händer när arbetsuppgifter läggs över på teknologi. Syftet är att bidra till förståelsen av yrkeskunnandet, dess roll och utveckling i ett allt mer digitaliserat arbetsliv. Intresset är riktat mot den erfarenhetsbaserade kunskapen. LÄS MER