Yrkeskunnande Maskiner Människor

Sammanfattning: Denna avhandling handlar om yrkeskunnande och vad som händer när arbetsuppgifter läggs över på teknologi. Syftet är att bidra till förståelsen av yrkeskunnandet, dess roll och utveckling i ett allt mer digitaliserat arbetsliv. Intresset är riktat mot den erfarenhetsbaserade kunskapen.Avhandlingen omfattar tre delstudier: (i) en syntetiserande studie av resultat från ett urval av tidigare fallstudier om yrkeskunnande från 1970-talet och framåt; (ii) en ny fallstudie om yrkeskunnande i tillblivelse, där informanterna består av unga ingenjörer som är nya i yrkeslivet; samt (iii) en ny fallstudie om yrkeskunnande i karriären, där informanterna består av yrkesmänniskor med olika yrkesbakgrund och ett antal års praktisk erfarenhet. Den sistnämnda fallstudien är utvecklad inom masterprogrammet yrkeskunnande och professionsutveckling. De tre delstudierna förs samman för att forma en syntes som skapar insikter avseende långsiktiga kunskapsrelaterade konsekvenser av teknologins användning. Syntesen innebär en historieskrivning kring forskningen om yrkeskunnande och det paradigm som denna bygger på, där konsten som kunskapskälla utgör ett fundament.Resultaten visar att människor succesivt anpassar sitt sätt att tänka och uppfatta verkligheten efter den teknologi de använder. Teknologins utveckling har medfört att människan gradvis blir som maskinen hon använder. Det pågår en intellektuell inre mekanisering, vilken kan kontrasteras mot den yttre mekanisering av mänsklig muskelkraft som den industriella revolutionen innebar. Den digitala tidserans intellektuellt maskinella människa betraktar och beskriver verkligheten i teknologins termer och tappar gradvis förmågan att urskilja nyanser och göra kvalificerade bedömningar. Begreppen turingmänniskan respektive funktionell autism fångar dessa fenomen, vars långsiktiga konsekvens är att det professionella omdömet urholkas. Tacit engagement är ett begrepp som står för den tysta kunskap som bara kan komma till uttryck när människor delar fysisk plats.Skickligt yrkesutövande bygger på ansvarig handling. Det en skicklig yrkesmänniska kan har hon lärt genom reflekterad erfarenhet från de ansvariga handlingar hon utför. Ansvarigheten är situations- och kontextberoende och kan inte fångas av någon teknologi. Kärnan ligger i mötet med det oväntade. I ett samhälle och arbetsliv som alltmer domineras av teknologi och formalisering av arbete finns en risk att ansvaret riktas mot teknologin eller mot de formella processer, instruktioner och mätetal man använder. Konsekvensen är att såväl yrkeskunnandet som kvaliteten i arbetet urholkas långsiktigt.Det är inte maskiner med förmodat mänskliga förmågor och egenskaper vi behöver uppmärksamma, utan människor som succesivt blir som maskiner. Det som krävs för att värna den kunskap som är unik för människan i ett arbetsliv som blir allt mer digitaliserat är bildning. Inte minst den bildning avseende människan, livet och teknologins användning som konsten, den klassiska litteraturen och dramatiken är bärare av.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)