Sökning: "språkliga resurser"
Visar resultat 6 - 10 av 21 avhandlingar innehållade orden språkliga resurser.
6. Learnables in Action : The Embodied Achievement of Opportunities for Teaching and Learning in Swedish as a Second Language Classrooms
Sammanfattning : This doctoral dissertation is an empirical qualitative research study on the emergence of learnables in classrooms of Swedish as a second language. It adopts a dialogical and praxeological approach, and analysis is based on video recorded teacher-student interactivities in classrooms. LÄS MER
7. Språklig stil och stajling bland finlandssvenskar i Stockholm : – ett mobilitetsdialektologiskt perspektiv
Sammanfattning : I avhandlingen undersöker jag språklig stil och stajling bland västnyländska finlandssvenskar i Stockholm i ett material som består av intervjuer och smågruppssamtal med elva deltagare. Avhandlingens syfte är att undersöka den språkliga stilen när deltagarna samtalar med en sverigesvensk person. LÄS MER
8. Bodies to suit the music : Depictions in opera rehearsals
Sammanfattning : This thesis investigates how participants in 20 hours of video-recorded scenic opera rehearsals make use of depictions (Clark, 2016), a communicative strategy based on iconicity, to create performance bodies, i.e. what the performers should do on stage to music. LÄS MER
9. Lära och leka med flera språk : Socialt samspel i flerspråkig förskola
Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att studera barns sociala samspel med varandra och med vuxna i en flerspråkig förskolekontext. Mer specifikt studeras barnens språkanvändning i lek och i lärarledda aktiviteter, och hur barnen använder andra semiotiska resurser än språk för att åstadkomma deltagande i förskolans olika sammanhang. LÄS MER
10. Den dubbla uppgiften : Tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO
Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks det klassrumsarbete som sker i en flerspråkig elevgrupp i år 6 där SO-undervisningen är genrebaserad. Studien har fokus på elevernas deltagande i muntlig interaktion och skrivande av text när klassen arbetar med förklarande genre i geografi. LÄS MER