Sökning: "språkliga resurser"

Visar resultat 11 - 15 av 21 avhandlingar innehållade orden språkliga resurser.

  1. 11. Kunskapsöverföring mellan produktutvecklingsprojekt

    Författare :Björn Lindkvist; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Avhandlingen adresserar en väsentlig aspekt på ledning och organisering av företag - att utnyttja kunskap effektivt. Mer specifikt fokuseras faktorer som påverkar överföring av kunskap mellan projekt i produktutvecklingsmiljöer. LÄS MER

  2. 12. Exploring Cognitive Spare Capacity : Executive Processing of Degraded Speech

    Författare :Sushmit Mishra; Mary Rudner; Stefan Stenfelt; Jerker Rönnberg; Thomas Lunner; Mithell S. Sommers; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Working memory; cognitive spare capacity; updating; inhibition; Arbetsminne; kognitiv reservkapacitet; uppdatering; inhibition;

    Sammanfattning : Cognitive resources, specifically working memory capacity are used for listening to speech, especially in noise. Cognitive resources are limited, and if listeners allocate a greater share of these resources to recovering the input signal in noise, fewer resources are available for interpreting and encoding its linguistic content. LÄS MER

  3. 13. Ett integrerat perspektiv på litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever

    Författare :Mari Ylenfors; Johan Malmqvist; Gunvie Möllås; Catharina Tjernberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; multilingual students; literacy development; reading and writing difficulties; support; equity;

    Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats undersöker skolors arbete avseende litteracitetsutveckling för flerspråkiga elever, med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på undervisning och lärande. Syftet var att undersöka och bidra med kunskap om skolors arbete för att utveckla litteracitetsförmåga hos flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs- och skrivutvecklingsprocessen, en kunskap som behöver utvecklas för att bidra till en likvärdig utbildning. LÄS MER

  4. 14. Assessment meetings between care managers and persons living with dementia : Citizenship as practice

    Författare :Johannes H Österholm; Lars-Christer Hydén; Annika Taghizadeh Larsson; Linda Örulv; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ageism; decision-making; elderspeak; institutional discourse; malignant positioning; narrative; needs assessment; social work; storytelling; Behovsbedömning; berättande; berättelser; beslutsfattande; institutionella samtal; malign positionering; socialt arbete; ålderism; äldreriktat tal;

    Sammanfattning : This thesis deals with encounters between persons living with dementia and care managers. Dementia often results in progressive care needs that must be met by different social care services. LÄS MER

  5. 15. Att lyssna till röster. Ett vidgat lyssnandebegrepp i ett didaktiskt perspektiv

    Författare :Kent Adelmann; Avdelningen för idé- och lärdomshistoria; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Syllabus for Swedish; Pedagogy and didactics; Teacher Education; Educational History; Talk in Interaction; Group Talks; Classroom Research; Listening Practice; Listening Instruction; Listening Research; Listening Theory; Meaning Determination; Semantics; Listening Reception; Rhetoric; Intertextuality; Reported Listening; Response; Context; Dialogue; Long-term Listening; Utterance; Mikhail Bakhtin; Voice; Pedagogik; didaktik; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ; Mikhail Bakhtin;

    Sammanfattning : This thesis has two points of departure and four main purposes. The first point of departure concerns the narrow perspective of the listening skill in Swedish. The first purpose is to show the lack of attention to the listening skill in research and mother tongue education in the Swedish compulsory school. LÄS MER