Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 21 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Det flerspråkiga NO-klassrummet : en studie om translanguaging som läranderesurs i ett NO-klassrum
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att synliggöra flerspråkiga elevers användning av sina första- och andraspråk i ett flerspråkigt NO-klassrum där man använder och uppmuntrar translanguaging och tydliggöra om och i så fall på vilka sätt dessa processer kan skapa förutsättningar för lärande. Avhandlingen utgår från sociokulturella teorier om språk och lärande, med särskilt fokus på social-semiotiska perspektiv. LÄS MER
2. Att göra förort : Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund
Sammanfattning : This thesis deals with positionality among adolescents from multilingual urban areas, and the construction of “suberbness”. Suburb, as in “suberbness”, refers to multilingual, socioeconomically disadvantaged areas in the outskirts of Swedish urban districts. LÄS MER
3. Ordningsmakter inom ordningsmakten : Diskurskamp, dilemman och motstånd i blivande polisers samtal om mångfald
Sammanfattning : This thesis identifies and describes the diversity aspects of police discourse based on the accounts of police trainees in their final year. Specifically, the focus is on culture, religion and ethnicity, and four main questions are addressed: What is said about diversity? How is it articulated? What subject positions are offered and assumed? In what ways are discourses of diversity sustained and challenged?The analysis of discourse in use is based on field studies conducted at the Swedish National Police Academy and focus group interviews with police trainees in the educational setting and during their trainee placement period. LÄS MER
4. Multilingual Life in Dementia Care : Crossing Linguistic Boundaries and Cognitive Gap: Navigating Mutual Understanding
Sammanfattning : This dissertation presents empirical research in the field of multilingual communication in residential homes of people living with dementia. Prior research has emphasised the crucial function of a common language and culture between care workers and residents in such settings. LÄS MER
5. Organiserande av stöd och service till barn med funktionshinder : Om projektnät, språkliga förpackningar och institutionella paradoxer
Sammanfattning : This study explores the organising of services for disabled children and their families in Sweden. It is based on 83 interviews with parents and involved staff surrounding four disabled children, with both physical and intellectual disabilities, and between two and nine years old. LÄS MER