Sökning: "olika hinder i utvecklingen"

Visar resultat 1 - 5 av 43 avhandlingar innehållade orden olika hinder i utvecklingen.

  1. 1. The presence of the past : a life course approach to the social determinants of health and health inequalities in northern Sweden

    Författare :Frida Jonsson; Per E. Gustafsson; Miguel San Sebastian; Anne Hammarström; Ilona Koupil; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; social determinants; life course; health inequalities; long-term health consequences; functional somatic symptoms; northern Sweden; Public health; folkhälsa;

    Sammanfattning : Background: Positioned at the intersection between the social and life course epidemiological sub-fields, this thesis builds on the idea that the health implications of life and living conditions can extend over years and decades before becoming expressed in the population patterns of ill-health. The overall purpose was to assess how multiple types of social determinants of health across the life course may contribute to ill-health and health inequalities in midlife. LÄS MER

  2. 2. En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård : hinder och möjligheter utifrån professionernas perspektiv

    Författare :Helene Johansson; Lars Weinehall; Maria Emmelin; Lena Lundström; Charlie Eriksson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; health service; health personnel; re-orientation; qualitative methods; questionnaire; health; health promotion; attitude; perceptions; hälso- och sjukvård; omorientering; kvalitativ metod; enkätstudie; hälsa; hälsofrämjande; attityder; Public health science; Folkhälsovetenskap; health services research; hälso- och sjukvårdsforskning;

    Sammanfattning : Introduktion: Under de senaste decennierna har det förts en diskussion om behovet av att omorientera hälso- och sjukvårdens verksamhet för att på ett effektivare sätt bidra till befolkningens hälsa. Detta togs också upp som ett av målen i 2003 års svenska nationella folkhälsopolitik som sedan uppdaterades 2008. LÄS MER

  3. 3. Digitala resursers påverkan på delaktighet i lärmiljöer : En studie av högstadieelevers delaktighet

    Författare :Johanna Öberg; Uno Fors; Jelena Zdravkovic; Jimmy Jaldemark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital resources; digital transformation; participatory research; pedagogical practices; pupil participation; digitala resurser; digital transformation; deltagarbaserad forskning; pedagogisk praktik; elevdeltagande; Man-Machine-Interaction MMI ; människa-maskin-interaktion MMI ;

    Sammanfattning : This dissertation explores the potential of digital resources to support students' participation in learning environments. The research questions focus on the student perspective on participation in formal and informal learning environments, as well as the role digital resources can play in promoting student participation in school instruction. LÄS MER

  4. 4. Reflektion och självinsikt i "den kommunikativa pedagogiken"

    Författare :Elisabeth Cederwald; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; kommunikativ pedagogik; Reflektion; självinsikt; Pedagogik; didaktik; Pedagogisk metodik;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the pedagogue as a social being and how she or he experiences the social life in preschools and schools in Tallsten. In 1996, the child-care and education authorities in Tallsten introduced a new manner of thinking and working based on the communicative pedagogy. LÄS MER

  5. 5. Interpersonell kommunikation : en studie av elever med hörselnedsättning i särskolan

    Författare :Lotta Anderson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Special didactics; video-recordings; Sign Supported Speech; Sign Language; special schools for the severely learning disabled; micro-analysis; learning difficulties; Hearing impairment; interpersonal communication; Specialdidaktik; Hearing impairment;

    Sammanfattning : Pupils with impaired hearing and moderate to severe learning difficulties usually go to special schools for the severely learning disabled. Few studies have been conducted on the interpersonal communication among these pupils. LÄS MER