Sökning: "estetisk verksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden estetisk verksamhet.

  1. 1. Bildprojekt i förskola och skola : Estetisk verksamhet och pedagogiska dilemman

    Författare :Marie Bendroth Karlsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Art education; preschool; primary school; discourse; participation; artistic tools; aesthetics; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : This thesis explores art education at the preschool and primary school levels. My primary concern has been to analyze art practices in different pedagogical settings; the major questions are:- How are art activities performed; what kind of mental tools do teachers offer and what kind of guidance do they provide?- How do teachers talk about art and art making in their art activities?- Is there a "poetic" or aesthetic dimension in preschool and primary school art activities?The analyses are based on micro-analyses of videotapes of all art activities at five preschools, five primary schools (second grade) and five. LÄS MER

  2. 2. Berättelsen under deras fötter : fem musiklärares livshistorier

    Författare :Eva Georgii-Hemming; Börje Stålhammar; Sture Brändström; Even Ruud; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Musicology; Narrative; Music Education; Music as Experience; Life History; Hermeneutics; Musikvetenskap; Musikundervisning; musiklärare; gymnasieskolan; estetisk verksamhet; Hermeneutik; Livshistorisk forskning; Music; Musikvetenskap; Musicology esp. Musical Education; Musikvetenskap med musikpedagogisk inriktning;

    Sammanfattning : The dissertation concerns five music teachers who teach on the course Artistic Activity at upper secondary school and the main aim is to acquire an understanding of the teachers’ views of the core subject Music. A further aim is to describe the five teachers' personal experiences of music in various social, educational and musical contexts, and how these experiences affect their teaching. LÄS MER

  3. 3. Det absoluta och det gemensamma : Benjamin Höijers konstfilosofi

    Författare :Mats Dahllöv; Cecilia Sjöholm; Anders Burman; Klaus Müller-Wille; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Benjamin Höijer; philosophy of art; metaphysics; politics; the absolute; the common; aesthetic experience; cultivation; German idealism; Swedish philosophy; Benjamin Höijer; konstfilosofi; metafysik; politik; det absoluta; det gemensamma; estetisk erfarenhet; odling; tysk idealism; svensk filosofi; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : This thesis is the first interpretation of Benjamin Höijer’s philosophy of art. Höijer (1767–1812), who was a Swedish representative of German idealism, is considered one of the brightest thinkers in the history of Swedish philosophy, although to this day he has been largely neglected. LÄS MER

  4. 4. Deltagandets kontextuella villkor : fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik

    Författare :Daniel Östlund; Malmö högskola; []
    Nyckelord :Ethnography; Interaction; Interactional resources; Participation; Pedagogical praxis; PIMD;

    Sammanfattning : Träningsskolan är en inriktning inom grundsärskolan där eleverna utbildas utifrån ämnesområden som estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, verklighetsuppfattning och vardagsaktiviteter. Träningsskolan har en relativt kort historia och inrättades i slutet av 1960-talet. LÄS MER

  5. 5. Vilja, självtillit och ansvar. Kunskapens konstruktion i skapande processer

    Författare :Sie Kronberg von Gegerfelt; Christina Nygren-Landgärds; Finland Vasa Åbo Akademi Slöjdpedagogiskt centrum; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Avhandling är en studie av den praktiska kunskapens innehåll och hur kunskap definieras och uppfattas av praktiskt verksamma konsthantverkare och konsthantverksstudenter.Ett övergripande syfte är att klarlägga hur kunskap beskrivits och uppfattats i ett tidigt historiskt skede och hur kunskap kan uppfattas idag. LÄS MER