Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 388 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Bilder av småföretagares ekonomistyrning
Sammanfattning : Utvecklingen av ekonomisk styrning och även den aktuella debatten inom området är till stora delar koncentrerad till stora företag. Under en seminarieserie om risker i samband med nyföretagande anordnad av Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK) aktualiserades frågan om ekonomisk styrning i små och nystartade företag. LÄS MER
17. Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Sammanfattning : The child who starts school soon becomes aware that it is important to learn to read and write. When it is educated in written literacy, pictures are used in reading textbooks and other school materials. The child is also asked to draw and talk about pictures in other contexts. LÄS MER
18. Bilder av lokal näringslivsutveckling : exemplet Värnamo
Sammanfattning : The main aim of this licentiate thesis is to examine how local actors in a medium-sized Swedish municipality, Värnamo, in their role as decision-makers at the local arena, describe and explain the preconditions and strategies for local economic and social development. The analysis uses semi-structured interviews to reveal the connections between the local actors representations of social and economic structures and their representations of central and future strategic choices. LÄS MER
19. Visuell kultur i barns vardagsliv : Bilder, medier och praktiker
Sammanfattning : This study concerns visual culture in 64 children-s (6- to 8-year-olds) everyday practices at a Swedish after-school center. It draws on an interdisciplinary theoretical framework, ranging from visual culture to discourse analysis, exposing the complexity of visuality in children-s social interactions, when talking about TV-programs, mimicing Spice Girls videos, drawing caricatures or looking at picture books. LÄS MER
20. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER