Sökning: "Möjligheter till lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 140 avhandlingar innehållade orden Möjligheter till lärande.

  1. 16. Att vara och agera medborgare : En etnografisk studie i folkbildande praktiker

    Författare :Annika Pastuhov; Petri Salo; Henrik Nordvall; Jorun Stenøien; Finland Turku Åbo Akademi Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Vuxenpedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Popular education; liberal adult education; study circle; citizenship; ethnography; Folkbildning; fritt bildningsarbete; studiecirkel; medborgarinstitut; medborgarskap; etnografi;

    Sammanfattning : Denna avhandlings kunskapsintresse riktas mot relationen mellan folkbildande verksamheters ideal, såsom frihet och jämlikhet, och utformningen av dessa ideal i praktiken. Detta görs genom att utgångspunkten tas i deltagarens perspektiv, med andra ord den part som folkbildningen gör kunskapen eller bildningen tillgänglig för. LÄS MER

  2. 17. Dementia and learning : The use of tablet computers in joint activities

    Författare :Elias Ingebrand; Lars-Christer Hydén; Christina Samuelsson; Ray Wilkinson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Dementia; Situated learning; Conversation analysis; Collaboration; Scaffolding; Demens; Situerat lärande; Samtalsanalys; Samarbete; Stöttande;

    Sammanfattning : Living with dementia is generally associated with terms such as loss, confusion, and dependency; not development, agency and collaboration. Contributing to a growing body of research that acknowledges the remaining abilities of people living with dementia, and how they cope with challenges in their everyday lives, this thesis concerns a topic habitually framed by negative presumptions, namely learning. LÄS MER

  3. 18. Elevers möjligheter till lärande av matematiska resonemang

    Författare :Jonas Jäder; Michael Hörnquist; Konrad Schönborn; Mogens Niss; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : En av anledningarna till varför elever har svårigheter med matematik i skolan är att utantillinlärning utgör grunden för utbildningen för många av eleverna. Procedurella och konceptuella kunskaper behövs för att skapa en bred matematisk kompetens. LÄS MER

  4. 19. Matematiken i yrkesutbildningen : möjligheter och begränsningar

    Författare :Lisbeth Lindberg; Astrid Pettersson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to knowledge regarding affordances and constraints of mathematics in vocational education. Different theories, i.e. theory-guided bricolage, has been used for the analyses. LÄS MER

  5. 20. Mot en ny vuxenutbildningspolitik? : Regional utveckling som policy och praktik

    Författare :Erik Jakobsson; Per-Erik Ellström; Lennart Svensson; Kjell Rubensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adult learning; adult education; planning; learning; institution; structure; agent; network; collaboration; case study; interactive research; policy; practice; reform; implementation; vuxnas lärande; vuxenutbildning; nätverk; samverkan; fallstudie; interaktiv forskning; policy; praktik; reform; implementering; planering; lärande; institution; struktur; agent; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingen beskriver och analyserar ett regionalt utvecklingsinitiativ i nätverksform, genom vilket de kommunala lärcentrumen i Örebro län samverkar för att utveckla en gemensam infrastruktur för vuxnas lärande. Detta innebär, exempelvis, att utveckla former för samverkan mellan olika regionala aktörer inom området, öka samordningen och samverkan inom den kommunala vuxenutbildningen och utveckla metoder för lärande med fokus på arbetet och arbetsplatsen. LÄS MER