Sökning: "upper-secondary vocational education"
Visar resultat 11 - 15 av 62 avhandlingar innehållade orden upper-secondary vocational education.
11. Yrkesutbildning i omvandling : en studie av lärandepraktiker och kunskapstransformationer
Sammanfattning : The purpose of the thesis was to explore what students within vocational education are expected to learn and the practices that constitute vocational education in Swedish upper secondary school. The empirical basis for the thesis is two studies, both of which have been reported separately. LÄS MER
12. Gymnasieelevers inflytande i centrala undervisningsfrågor
Sammanfattning : Ett övergripande mål för gymnasieskolan har länge varit att fostra eleverna till medborgare i ett demokratiskt samhälle. Därför gäller numera att elevernas ansvar för att planera och genomföra sina studier samt deras inflytande på såväl innehåll som arbetssätt skall vara viktiga principer i undervisningen. LÄS MER
13. Yrkesutbildning, klass & kunskap : en studie om sociala och politiska implikationer av innehållets organisering i yrkesorienterad utbildning med fokus på 2011 års gymnasiereform
Sammanfattning : The overall purpose of this thesis is to critically contextualise the organization of content in Swedish upper-secondary vocational education by highlighting its social and political implications in relation to social class. Policy documents concerning the content of vocational education in Sweden from 1971 to 2011 serve as the main empirical source, with particular attention given to the reform of 2011 (Gy11). LÄS MER
14. Att samtala om texter: från träteknik och svetsteori till antikens myter : Textsamtalets möjligheter som närmaste zon för läsutveckling i en klass på gymnasiets industritekniska program
Sammanfattning : This doctoral dissertation reports on results from case studies of how text-talks in a Swedish upper secondary school vocational programme, function as a zone of proximal development for reading. The aim was to investigate how text-talks function as a basis for discussion about the text content and thereby have a potential for developing understanding for the subject-specific text content in the subjects of Carpentry Technology, Welding Technology and Swedish in one class in the first year of the Industrial Technology Programme. LÄS MER
15. Skriftbruk i fordonsverkstaden : En studie av läs- och skrivstrategier i mötet med arbetslivets texter
Sammanfattning : The aim of the study was to describe the reading and writing activities that takes place in vehicle repair workshops and to elucidate how people experiencing low reading-and-writing ability describe their encounters with text in working life. Reading and writing are considered in the study from an educational-philosophical and special educational perspective. LÄS MER