Sökning: "experience-based education"
Visar resultat 1 - 5 av 31 avhandlingar innehållade orden experience-based education.
1. Gymnasieelevers inflytande i centrala undervisningsfrågor
Sammanfattning : Ett övergripande mål för gymnasieskolan har länge varit att fostra eleverna till medborgare i ett demokratiskt samhälle. Därför gäller numera att elevernas ansvar för att planera och genomföra sina studier samt deras inflytande på såväl innehåll som arbetssätt skall vara viktiga principer i undervisningen. LÄS MER
2. Möjligheter och begränsningar : Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken
Sammanfattning : This study examines processes connected to teacher’s transformation of the Montessori theory and it's described application to a daily practice. The aim is to create knowledge about what constitutes possibilities and limitations for teachers in their daily work with Montessori education. LÄS MER
3. Från novis till expert : förtrogenhetskunskap i kognitiv och didaktisk belysning
Sammanfattning : Syftet med den här avhandlingen är att bidra till förståelsen av beprövad erfarenhetsbaserad kunskap, det vi förknippar med fårdigheter, förmågor och förtrogenhet. Avhandlingen är enintegrerande forskningsöversikt, fntegrative research review. LÄS MER
4. Mellan akademi och lärarprofession : integrering av vetenskapliga och professionella mål för lärarutbildningens examensarbeten
Sammanfattning : The aim of this thesis is to study the relationship between the overall academic and profession-oriented goals for the degree project in Swedish teacher education. The methodology includes analyses of 26 syllabi, reviews of 33 scientific papers, interviews with 24 supervisors and analyses of 84 published degree projects. LÄS MER
5. Bilden och texten : En studie av ljusets och seendets pedagogik
Sammanfattning : The thesis deals with a reading tradition that can be traced to medieval times, a tradition in which images and text, intertwined, convey the message to the reader. The strength of the coupling between image and text has varied over time. Initially closely interconnected, the connections between image and text were later separated. LÄS MER