Sökning: "experience-based education"

Visar resultat 1 - 5 av 31 avhandlingar innehållade orden experience-based education.

  1. 1. Gymnasieelevers inflytande i centrala undervisningsfrågor

    Författare :Ragnhild Swahn; Kjell Granström; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper secondary education; vocational education; student influence; student participation; democratic schooling; experience-based education; experience-based learning; elevinflytande; elevansvar; demokratisk skolning; gymnasieskola; yrkesinriktat program; omvårdnadsprogram; erfarenhetsbaserad undervisning; erfarenhetsbaserat lärande; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Ett övergripande mål för gymnasieskolan har länge varit att fostra eleverna till medborgare i ett demokratiskt samhälle. Därför gäller numera att elevernas ansvar för att planera och genomföra sina studier samt deras inflytande på såväl innehåll som arbetssätt skall vara viktiga principer i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och begränsningar : Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken

    Författare :Per Gynther; Jon Ohlsson; Annika Ullman; Christina Gustafsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Montessori; Montessori education; Montessori teacher; Montessori method; Montessori material; space for action; competence; experience based learning; reflection; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This study examines processes connected to teacher’s transformation of the Montessori theory and it's described application to a daily practice.  The aim is to create knowledge about what constitutes possibilities and limitations for teachers in their daily work with Montessori education. LÄS MER

  3. 3. Från novis till expert : förtrogenhetskunskap i kognitiv och didaktisk belysning

    Författare :Lars-Erik Björklund; Lars Lindström; Rolf Ekman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Learning; tacit knowledge; automation; experience based; implicit learning; novice-expert; intuition; pattern recognition; design; Polanyi; Dreyfus; non-declarative memory; Förtrogenhetskunskap; lärande; tyst kunskap; automation; beprövad erfarenhet; implicit minne; novis-expert; intuition; mönsterigenkänning; design; Polanyi; Dreyfus; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med den här avhandlingen är att bidra till förståelsen av beprövad erfarenhetsbaserad kunskap, det vi förknippar med fårdigheter, förmågor och förtrogenhet. Avhandlingen är enintegrerande forskningsöversikt, fntegrative research review. LÄS MER

  4. 4. Mellan akademi och lärarprofession : integrering av vetenskapliga och professionella mål för lärarutbildningens examensarbeten

    Författare :Anders Råde; Ulrika Haake; Kent Löfgren; Martin Stigmar; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Academic trend; higher education; horizontal discourse; practice trend; vertical discourse; Education; pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study the relationship between the overall academic and profession-oriented goals for the degree project in Swedish teacher education. The methodology includes analyses of 26 syllabi, reviews of 33 scientific papers, interviews with 24 supervisors and analyses of 84 published degree projects. LÄS MER

  5. 5. Bilden och texten : En studie av ljusets och seendets pedagogik

    Författare :Olof Gustaf Jonsson; Ulf P. Lundgren; Ulla Riis; Staffan Selander; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; visual based education åskådningsundervisning ; visual argumentation; normative texts; curricula; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The thesis deals with a reading tradition that can be traced to medieval times, a tradition in which images and text, intertwined, convey the message to the reader. The strength of the coupling between image and text has varied over time. Initially closely interconnected, the connections between image and text were later separated. LÄS MER