Sökning: "textsamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade ordet textsamtal.

  1. 1. Textsamtal som lässtöttande aktivitet Fallstudier om textsamtals möjligheter och begränsningar i gymnasieskolans historieundervisning

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet

    Författare :Yvonne Hallesson; Kristina Danielsson; Åsa af Geijerstam; Per Holmberg; [2015]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reading; literacy education; scaffolding; text-talk; text discussion; interaction; classroom discourse; text reception; History texts; cohesion; text movability; systemic linguistics; reception study; läsning; stöttning; textsamtal; historietexter; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : This thesis investigates how various text-talks, i.e. text-focused classroom discussions, may scaffold students’ reading of specialised texts in upper secondary school. The study consists of qualitative case studies based on classroom observations of two teachers’ History instruction, focusing on parts defined as text-talks. LÄS MER

  2. 2. Textsamtal som lässtöttande aktivitet Fallstudier om textsamtals möjligheter och begränsningar i gymnasieskolans historieundervisning

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet

    Författare :Yvonne Hallesson; Kristina Danielsson; Åsa af Geijerstam; Per Holmberg; [2015]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reading; literacy education; scaffolding; text-talk; text discussion; interaction; classroom discourse; text reception; History texts; cohesion; text movability; systemic linguistics; reception study; läsning; stöttning; textsamtal; historietexter; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : This thesis investigates how various text-talks, i.e. text-focused classroom discussions, may scaffold students’ reading of specialised texts in upper secondary school. The study consists of qualitative case studies based on classroom observations of two teachers’ History instruction, focusing on parts defined as text-talks. LÄS MER

  3. 3. Att samtala om texter: från träteknik och svetsteori till antikens myter Textsamtalets möjligheter som närmaste zon för läsutveckling i en klass på gymnasiets industritekniska program

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet

    Författare :Pia Visén; Kristina Danielsson; Jenny Wiksten Folkeryd; Eva Maagerø; [2015]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reading; upper secondary vocational education; text-talk; cohesion; acitivity sequences; text-movability; läsande; gymnasial yrkesutbildning; textsamtal; kohesion; aktivitetssekvenser; textrörlighet; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : This doctoral dissertation reports on results from case studies of how text-talks in a Swedish upper secondary school vocational programme, function as a zone of proximal development for reading. The aim was to investigate how text-talks function as a basis for discussion about the text content and thereby have a potential for developing understanding for the subject-specific text content in the subjects of Carpentry Technology, Welding Technology and Swedish in one class in the first year of the Industrial Technology Programme. LÄS MER

  4. 4. Att samtala om texter : från träteknik och svetsteori till antikens myter Textsamtalets möjligheter som närmaste zon för läsutveckling i en klass på gymnasiets industritekniska program

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet

    Författare :Pia Visén; Kristina Danielsson; Jenny Wiksten Folkeryd; Eva Maagerø; [2015]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reading; upper secondary vocational education; text-talk; cohesion; acitivity sequences; text-movability; läsande; gymnasial yrkesutbildning; textsamtal; kohesion; aktivitetssekvenser; textrörlighet; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : This doctoral dissertation reports on results from case studies of how text-talks in a Swedish upper secondary school vocational programme, function as a zone of proximal development for reading. The aim was to investigate how text-talks function as a basis for discussion about the text content and thereby have a potential for developing understanding for the subject-specific text content in the subjects of Carpentry Technology, Welding Technology and Swedish in one class in the first year of the Industrial Technology Programme. LÄS MER

  5. 5. Litteracitet genom interaktion

    Detta är en avhandling från Örebro : Örebro university

    Författare :Sari Vuorenpää; Per Ledin; Anna-Malin Karlsson; Linda Kahlin; Christina Olin-Scheller; [2016]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; interaction; literacy; literacy events; literacy practices; literacy chains; multilingualism; translanguaging; initiative; lessons; onsets; lists; text conversations; stress; interaktion; litteracitet; litteracitetshändelser; litteracitetspraktiker; litteracitetskedjor; flerspråkighet; translaguaging; initiativ; genomgångar; uppstarter; listor; textsamtal; stress; Svenska språket; Swedish Language;

    Sammanfattning : The dissertation Litteracitet genom interaktion [‘Literacy through Interaction’] spotlights how literacy interaction can work in the primary school’s multilinguistic environments. It investigates conversations that occur in and around teaching about writing. LÄS MER