Sökning: "symbol engagemang"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden symbol engagemang.

  1. 1. Tjänstegarantin : Verktyg eller symbol?

    Författare :Pia Renman; Patrik Larsson; Jan Ch Karlsson; Helge Ramsdal; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Tjänstegaranti; Överföring av idéer; New Public Management; Målkonflikter; Svenska kommuner; Intervjuer; Working Life Science; Arbetsvetenskap;

    Sammanfattning : For several decades, there has been a transfer of ideas from the private sector to the public sector on how to modernize the organization. One widespread idea is the service guarantee. However, when ideas are transferred from one domain to another and implemented in a different context, they are also always transformed. LÄS MER

  2. 2. Helgonbruk i moderniseringstider : Bruket av Birgitta- och Olavstraditionerna i samband med minnesfiranden i Sverige och Norge 1891–2005

    Författare :Ingemar Lindaräng; Peter Aronsson; Kalle Bäck; Torbjörn Nilsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Use of history; commemorations; Norway; Sweden; S. Bridget; S. Olav; modernization; secularization; identity; Historiebruk; minnesfiranden; Norge; Sverige; heliga Birgitta; hellig Olav; modernisering; sekularisering; identitet.; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att jämföra och förstå variationen av historiebruk i samband med minnesfiranden av heliga Birgitta i Sverige och hellig Olav i Norge med fokus på olika aktörers motiv, resurser, budskap och identitetsskapande processer i en tid av modernisering och sekularisering.Under den katolska medeltiden var helgonfiranden vanliga, men de förbjöds i samband med reformationen. LÄS MER

  3. 3. Från Jernverk till Hjärnverk : Ungdomstidens omvandling i Ronneby under tre generationer

    Författare :Magnus Karlsson; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sociology; David Riesman; Margaret Mead; social bonds; structure; character; cultural transformation; patterns of culture; youth; social change; life-history; Social changes; theory of social work; Sociologi; Sociala förändringar; teorier om socialt arbete;

    Sammanfattning : The place is Ronneby, a smallish town in southern Sweden. My subjects are working class and lower middle class men in Ronneby, men who — since the beginning of the century — have encountered changing conditions for reaching adulthood. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers kommunikativa strategier i matematikklassrummet : En fallstudie av ett smågruppsarbete om derivata

    Författare :Marie Bergholm; Christer Bergsten; Iiris Attorps; Ewa Bergqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematical discourse; commognition; participation; matematizing; subjectifying; identifying; small group learning; Matematisk diskurs; kommognition; deltagande; matematisera; identifiering; subjektifiering; lärande i smågrupper;

    Sammanfattning : Denna fallstudie belyser gymnasieelevers arbete i små grupper med ett problem kopplat till derivata och syftar till att belysa faktorer som gynnar eller hindrar individernas deltagande i och utveckling av den matematiska kommunikationen i klassrummet. Studien har sin teoretiska förankring i Anna Sfards kommognitiva ramverk, där lärande i matematik ses som deltagande i en matematisk diskurs. LÄS MER

  5. 5. Kvinnor - vakna, våga! : En studie kring pedagogen och samhällsvisionären Honorine Hermelin Grønbech

    Författare :Berit Lindberg; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; The Women’s Civic College at Fogelstad; the history of education; adult education; the history of women gender history; hermeneuti; Pedagogy and didactics; fe-male civic education; Honorine Hermelin Grønbech; Tidevarvet The Epoch ; Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad; Pedagogik; didaktik; Tidevarvet The Epoch ;

    Sammanfattning : The aim of the dissertation is to analyse, in the light of the history of education and of women, ”biographical sections” of the life and work of the Swedish educationalist Honorine Hermelin Grønbech (1886-1977). The focus is on adult education, and in particular female civic education, which set out to encourage Swedish women to exercise their newly won rights of citizenship (1921). LÄS MER