Sökning: "commognition"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet commognition.

  1. 1. Gymnasieelevers kommunikativa strategier i matematikklassrummet : En fallstudie av ett smågruppsarbete om derivata

    Författare :Marie Bergholm; Christer Bergsten; Iiris Attorps; Ewa Bergqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematical discourse; commognition; participation; matematizing; subjectifying; identifying; small group learning; Matematisk diskurs; kommognition; deltagande; matematisera; identifiering; subjektifiering; lärande i smågrupper;

    Sammanfattning : Denna fallstudie belyser gymnasieelevers arbete i små grupper med ett problem kopplat till derivata och syftar till att belysa faktorer som gynnar eller hindrar individernas deltagande i och utveckling av den matematiska kommunikationen i klassrummet. Studien har sin teoretiska förankring i Anna Sfards kommognitiva ramverk, där lärande i matematik ses som deltagande i en matematisk diskurs. LÄS MER

  2. 2. Progression of algebraic discourse in school years 2 to 8

    Författare :Maria Kenneman; Ewa Bergqvist; Magnus Österholm; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematics education; commognition; language; communication; compulsory school; textbook; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : In contemporary educational settings algebra is considered to be of vital importance for student's continuation to more advanced studies in mathematics, thereby affecting their chances for future education and employment. However, a substantial number of students do not benefit from the algebra presently taught in schools and fail to use algebraic reasoning. LÄS MER

  3. 3. Desires for mathematics teachers and their knowledge : Practicum, practices, and policy in mathematics teacher education

    Författare :Lisa Österling; Iben Maj Christiansen; Annica Andersson; Ilana Horn; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teacher education; practicum; mathematics; commognition; images; legitimation code theory; policy; assessment; third spaces; reasoned judgement; matematikämnets didaktik; Mathematics Education;

    Sammanfattning : This dissertation is driven by questions about images of desired teachers, privileged teacher knowledge, and access to knowledge in teacher education. My position is that images of particular teachers restrict access to teacher education, while visible knowledge increases epistemic access. LÄS MER