Sökning: "skrift tal"

Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden skrift tal.

  1. 1. Ungdomars dagliga interaktion : En språkvetenskaplig studie av sex gymnasieungdomars bruk av tal, skrift och interaktionsmedier

    Författare :Theres Bellander; Britt-Louise Gunnarsson; Anna-Malin Karlsson; Per Ledin; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; young people; interaction; text messaging; Internet chat; talk; home; school; leisure; linguistic resources; activity analysis; sociolinguistics; Scandinavian languages; Nordiska språk; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : This thesis explores young people's interaction with different individuals through a variety of media. Three girls and three boys aged 16–18, from an urban school, a rural school and a suburban school, were each observed for a week, at school, at home and during leisure activities. LÄS MER

  2. 2. Apokoinou in Swedish talk-in-interaction : A family of methods for grammatical construction and the resolving of local communicative projects

    Författare :Niklas Norén; Per Linell; Jan Anward; Auli Hakulinen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; apokoinou; ethno-methods; dialogical grammar; utterance construction methods; syntax as process; prosody; grammatical constructions; communicative projects; Swedish talk-in-interaction; conversation analysis; interactional linguistics; apokoinou; etnometoder; dialogisk grammatik; metoder för yttrandekonstruktion; syntax som process; prosodi; samtalsgrammatiska konstruktioner; kommunikativa projekt; tal-i-interaktion; samtalsanalys; interaktionell lingvistik; Languages and linguistics; Språkvetenskap;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen undersöks den grammatiska samtalskonstruktionen apokoinou i svenskt samtalsspråk. I kontrast till traditioner av normativ grammatik och teoretiska perspektiv på språk, där apokoinou och besläktade fenomen har exkluderats från grammatisk beskrivning eller blivit behandlade som produkter av olika typer av misstag, är apokoinou här re-specificerad som en i högsta grad funktionell grammatisk resurs och metod för att åstadkomma lokala kommunikativa projekt i samtal. LÄS MER

  3. 3. Toleransens gränser : Religionspolitiska dilemman i det tidiga 1700-talets Sverige och Europa

    Författare :Johannes Ljungberg; Forskarskolan i historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; tolerans; intolerans; religion; politik; enhetspolitik; toleranspolitik; pietism; 1700-tal; europeisk historia; sociala praktiker; samvete; privat; beteende; känslor; ära; censur;

    Sammanfattning : Var går gränsen för vilka avvikelser från samhällets grundvalar som kan tolereras? När så kallade pietister framträdde i Sverige vid 1700-talets början uppstod en ny problematik kring toleransens gränser i Sveriges historia. Till skillnad från i övriga Europa hade dessförinnan religiösa avvikare inte funnits i någon större omfattning. LÄS MER

  4. 4. Islamisk predikan på ljudkassett : en studie i retorik och fonogramologi

    Författare :Philip Halldén; Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Islam; Arabic; preaching; Muslim preacher; sermon; khutba; homiletic; rhetoric; genre; narrative; text and context; phonogram; audiocassette; recorded speech; format of publication; history of religions; persona; Ahmad al-Qattan; Ismail Hamidi; Salman al-Awda; Saudi Arabia; Resurrection; Paradise; Linguistics; Lingvistik; Phonetics; phonology; Fonetik; fonologi; Non-Christian religions; Världsreligioner ej kristendom ; Islamology;

    Sammanfattning : The dissertation deals with Islamic preaching in theory and practice, with special focus on material recorded and published in the format of audiotapes/cassettes. One aim is to explore possible implications of the use of this special format of publication in the context of Islamic preaching. LÄS MER

  5. 5. Reading for Life : Three Studies of Swedish Students’ Literacy Development

    Författare :Ulla Damber; Stefan Samuelsson; Mats Myrberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Literacy; fiction; second language learning; the deficit discourse; scaffolding; Läsning; skönlitteratur; andraspråksinlärning; bristdiskurs; stöttning; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore school classes with a higher level of achievement in reading than could be expected, with regard to socio-economic background factors and language background. What do those classes practice? Which attitudes towards reading and schooling do those children and their teachers display? The teacher and the classroom environment are in particular focus. LÄS MER