Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barn till beskådan : Familj, välfärdsstat och nation i fototävlingar och fotoböcker 1930-1944

    Författare :Mathilda Hallberg; Bengt Sandin; Cecilia Lindgren; Kim Salomon; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Culture of visual display; image; representation; photo contests; photo books; children; childhood; Better Baby Contest; parenting; Welfare State; experts; nation; Sweden; Swedishness; åskådningskultur; bild; representation; fototävling; fotobok; barn; barndom; A-barnstävling; familj; föräldraskap; välfärdsstat; professionella; nation; svenskhet;

    Sammanfattning : I fokus för den här avhandlingen står åskådningskulturen under 1930- och 40-talen, närmare bestämt fototävlingar och fotoböcker med bilder på barn som bärande element. Den här studien granskar hur fototävlingar och fotoböcker var en del i förhandlingen om välfärdens organisering rörande barn och familj. LÄS MER

  2. 2. Party Education as Mobilisation : Framing education in Swedish and Spanish political parties of the left

    Författare :Maria Arriaza Hult; Henrik Nordvall; Robert Aman; Jorun M Stenøien; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Collective identities; Framing perspective; Left parties; Mobilisation; Party education; Inramningsperspektiv; Kollektiva identiteter; Mobilisering; Partiutbildning; vänsterpartier;

    Sammanfattning : This dissertation aims to contribute knowledge of how five movement-related left parties in Sweden and Spain formulate education for their members. By analysing (i) the Swedish Social Democratic Workers’ Party, (ii) the Swedish Left Party, (iii) the Spanish Social Democratic Workers’ Party, (iv) the Spanish United Left and (v) the Spanish Podemos, the study interprets how organised educational activities are formulated and motivated with the aim to instigate member engagement. LÄS MER

  3. 3. Good Guys : A Cultural Semiotic Study of the Print Advertising of the Oil Industry (1900-2000)

    Författare :Pamela Vang; Jan Anward; Angelika Linke; Heidrun Kämper; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Oil industry; brand; print advertisements; communication; cultural semiotics; dialogism; myth; rhetoric; 20th century; Oljeindustrin; branding; tryckta annonser; kommunikation; kultursemiotik; dialogism; myt; retorik; 1900-talet;

    Sammanfattning : Oil is central to our lives and is the source of many of the conveniences that we take for granted. It can bring wealth and prosperity to individuals and to nations, but is also a source of political conflict and the consequences of its impact on the environment are only now beginning to be fully recognised. LÄS MER

  4. 4. Vilja, självtillit och ansvar. Kunskapens konstruktion i skapande processer

    Författare :Sie Kronberg von Gegerfelt; Christina Nygren-Landgärds; Finland Vasa Åbo Akademi Slöjdpedagogiskt centrum; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Avhandling är en studie av den praktiska kunskapens innehåll och hur kunskap definieras och uppfattas av praktiskt verksamma konsthantverkare och konsthantverksstudenter.Ett övergripande syfte är att klarlägga hur kunskap beskrivits och uppfattats i ett tidigt historiskt skede och hur kunskap kan uppfattas idag. LÄS MER

  5. 5. Medier & fetma : En analys av vikt

    Författare :Helena Sandberg; Medie- och kommunikationsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; media; consumption; gender; body; risk; health communication; journalism; media analysis; obesity; Press and communication sciences; overweight; media; risk; kommunikation; Journalistik;

    Sammanfattning : The prevalence of overweight and obesity is rising each year not only on a national but also on a global level. The future scenario is troublesome. The media are among the most important social institutions in influencing people’s knowledge, perceptions and actions. LÄS MER