Sökning: "möten för lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 41 avhandlingar innehållade orden möten för lärande.

  1. 6. Hållpunkter för lärande. Småbarns möten med matematik

    Författare :Camilla Björklund; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; småbarn; matematik; lärande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Learning Dynamics of Workplace Development Programmes : Studies in Swedish national programmes

    Författare :Agneta Halvarsson Lundkvist; Maria Gustavsson; Henrik Kock; Jon Ohlsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Workplace development programme; workplace learning; social learning system; Arbetsplatslärande; nationella program; sociala lärandesystem;

    Sammanfattning : The thesis focuses on workplace development programmes (WPDPs) that operationalize national policies on workplace development. WPDPs are time-limited and they provide support to organizations that aim to improve their operational performance or employees’ work conditions. LÄS MER

  3. 8. Elevers möten med matematik : En studie om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1

    Författare :Sofie Arnell; Joakim Samuelsson; Karin Forslund Frykedal; Hanna Palmér; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pupils; encounters with mathematics; actions; possible learning; mathematics teaching and learning; preschool class; primary school; activity theory; elever; möten med matematik; handlingar; möjligt lärande; matematikundervisning; matematikdidaktik; förskoleklass; grundskolans tidigare år; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Många och positiva tidiga möten med matematik är betydelsefulla för barns och elevers matematiklärande. Avhandlingens syfte är att bidra med kunskap om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1 genom att undersöka, analysera och beskriva dem. LÄS MER

  4. 9. Platser för lek, upplevelser och möten : Om barns rörelsefrihet i fyra bostadsområden

    Författare :Mia Heurlin-Norinder; Ingrid Heyman; Maria Nordström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; children; independent mobility; place; social responsivity; play; accessibility; participant observations of environment; informal learning; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis is the result of two studies concerning children’s independent mobility, which means the freedom for children to walk or bike on their own or together with friends but without being escorted by parents. The studies are accomplished in four different areas and are also searching for different environmental qualities. LÄS MER

  5. 10. Vårdande och lärande sammanflätas i genuina möten : erfarenheter, förutsättningar och ansvar på utbildningsvårdavdelning

    Författare :Camilla Eskilsson; Gunilla Carlsson; Margaretha Ekebergh; Ulrica Hörberg; Elisabeth Lindberg; Catrine Kostenius; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Caring; learning; reflective lifeworld research; genuine encounter; dedicated education unit; phenomenology. lifeworld-led didactics; Vårdvetenskap; Caring Science; Människan i vården;

    Sammanfattning : AimThe overall aim of this thesis is to create knowledge about caring and learning as an intertwining phenomenon at a Dedicated Education Unit and how it can be developed.Approach and methodA lifeworld approach, based on the phenomenological philosophies foremost derived from Husserl and Merleau-Ponty was used and carried out in lifeworld interviews and with meaning-oriented analysis in accordance with reflective lifeworld research. LÄS MER