Sökning: "nationella program"

Visar resultat 1 - 5 av 34 avhandlingar innehållade orden nationella program.

  1. 1. Learning Dynamics of Workplace Development Programmes : Studies in Swedish national programmes

    Författare :Agneta Halvarsson Lundkvist; Maria Gustavsson; Henrik Kock; Jon Ohlsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Workplace development programme; workplace learning; social learning system; Arbetsplatslärande; nationella program; sociala lärandesystem;

    Sammanfattning : The thesis focuses on workplace development programmes (WPDPs) that operationalize national policies on workplace development. WPDPs are time-limited and they provide support to organizations that aim to improve their operational performance or employees’ work conditions. LÄS MER

  2. 2. Nationella minoriteter i historieundervisningen : bilder av romer i Utbildningsradions program under perioden 1975-2013

    Författare :Aleksandra Indzic Dujso; Lars Petterson; Lars Båtefalk; Martin Karlsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Roma; national minorities; minority politics; curriculum; history teaching; upper secondary school; Swedish Educational Broadcasting Company; ethnicity; culture; identity; postcolonialism; discourse analysis.; romer; nationella minoriteter; minoritetspolitik; läroplaner; historieundervisning; Utbildningsradion; etnicitet; kultur; identitet; postkolonialism; diskursanalys.; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : In 2000 when Sweden signed the Framework Convention for the Protection of National Minorities the Roma minority became one of the acknowledged national minorities in the country. It meant that the rights of the Roma mi-nority would be safeguarded and the knowledge of its history and culture would be spread. LÄS MER

  3. 3. En bro mellan högstadiet och gymnasieskolans nationella program : elever med erfarenheter av det individuella programmet berättar

    Författare :Helena Andersson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :livsberättelser; inkludering; delaktighet; tillhörighet; meningsfulla relationer;

    Sammanfattning : Allt fler elever lämnar grundskolan utan att ha nått de kunskapsmål som krävs för att bli antagna till ett nationellt program på gymnasieskolan. Ett alternativ som i dessa sammanhang erbjudits elever är det individuella programmet, numera de fem introduktionsprogrammen. LÄS MER

  4. 4. Styrning genom lärande : En studie av programutvecklingens dynamik i nationella program

    Författare :Agneta Halvarsson Lundkvist; Per-Erik Ellström; Maria Gustavsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Runt om i världen pågår en rad utvecklingsprogram vars syfte är att stödja utvecklingsarbete i olika typer av verksamheter. Jag behandlar två sådana svenska nationella utvecklingsprogram och fokuserar lärandets betydelse för programmens utveckling. LÄS MER

  5. 5. "Detta ideliga mötande" : En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik

    Författare :Gunvie Möllås; Ann Ahlberg; Claes Nilholm; Reidun Tangen; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper secondary school; national programmes; pupils in need of special support; special education; communicative relational perspective; communicative contexts; participation; communication; learning; mediated actions; mediational means; dramaturgical perspective; ethnography; gymnasieskola; nationella program; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; kommunikativt relationsinriktat perspektiv; kommunikativa kontexter; delaktighet; kommunikation; lärande; medierad handling; medierande verktyg; dramaturgi; etnografi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Practically all pupils leaving the nine-year compulsory school continue their studies at the upper secondary school, which consequently faces the challenge of meeting the whole range of varying needs and conditions of students. Daily school practice is constituted by a number of communicative contexts, formal as well as informal. LÄS MER