Sökning: "kunskaper lärarutbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden kunskaper lärarutbildning.
1. Mellan akademi och profession : Hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd lärarutbildning
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att granska hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom svensk lärarutbildning. Utgångspunkten tas i det faktum att lärares yrkeskunskaper under lång tid varit uppdelade och beskrivna som teoretiska och praktiska, till exempel uttryckta som lärares tänkande respektive lärares handlande, eller vad lärare vet och vad lärare kan utföra. LÄS MER
2. Hur kan ekonomi göras begripligt? : En studie om villkor för kraftfull ekonomiundervisning i samhällskunskap
Sammanfattning : This thesis seeks to understand what constitutes important economics knowledge from a disciplinary perspective and how such knowledge is recontextualized in textbooks and teacher training to become teachable to social studies students in Sweden’s upper secondary schools. It consists of four substudies: two covering disciplinary economics knowledge and two covering preservice social studies teachers. LÄS MER
3. Grundskollärares tankar om kompetensutveckling (Compulsory school teachers' thoughts about competence development)
Sammanfattning : The development in society and school activities that have taken place during the past twenty years, form the background to the problem in this thesis. Liberal democratisation in the society as a whole and the global explosion of knowledge have made it necessary for teachers continuously to develop new knowledge. LÄS MER
4. Enabling Media : Infrastructures, imaginaries and cultural techniques in Swedish and Estonian visual arts education
Sammanfattning : This dissertation explores the media environments of visual arts education in Sweden and Estonia and how educators understand, negotiate and enable this infrastructure. Based on the notion that the ongoing digitalization of the educational system in these countries makes established practices appear, it further discusses how visual arts education as a school subject is shaped in relation to different technologies for image making and school administration. LÄS MER
5. Upplevelser av kommunikation och lärande i datorbaserad miljö : en fallstudie och dess konsekvenser för undervisning med IKT som hjälpmedel inom lärarutbildningen
Sammanfattning : I denna licentiatavhandling studeras studenters, lärarutbildares och lärares upplevelser av att kommunicera i datorbaserad miljö. Enligt olika studier inom området är användningen av IKT (informations- och kommunikationsteknik) på hög-skolor och universitet alltför begränsad. LÄS MER