Grundskollärares tankar om kompetensutveckling (Compulsory school teachers' thoughts about competence development)

Detta är en avhandling från Department of Education, Lund University

Sammanfattning: Avhandlingen handlar om lärares tankar om kompetensutveckling med utgångspunkt i intervjuer med olika lärare vid tre tillfällen under 1990-talet. Lärare utvecklar i lärarutbildning allmänna lärarkunskaper, ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper under 3,5 - 5,5 år, beroende på elevernas åldrar och lärarens ämneskombinationer. I yrkesverksamheten deltar lärare i ett livslångt och livsvitt lärande och ska utveckla kompetens att följa med i de förändringar som krävs för att kunna verka i yrkesrollen. Samhällets syn på och intentioner med kompetensutveckling finns i utbildningspolitiska dokument.

För att undersöka lärarnas tankar om kompetensutveckling intervjuades nitton lärare verksamma i grundskolan i en västsvensk kommun. Intervjuerna analyserades genom kontextuell analys och utifrån en kunskapsteoretisk referensram för att visa vad lärare tänker om kompetensutvecklingens relevanta innehåll och användningsområde. Analysen innebar att de olika intervjupersonernas utsagor jämfördes med avseende på likheter och skillnader och grupperades i beskrivningskategorier som ordnades i ett kategorisystem.

Lärarna i undersökningen tycks i sina svar utgå från sitt egna personliga relevanssystem och det finns inte någon synlig generell gemensam yrkeskunskap. Lärarnas olika sätt att tänka om kompetensutveckling överensstämmer till viss del med utbildningspolitiska dokument. I tanken om det livslånga och livsvida lärandet har individen, läraren, stort eget ansvar för utveckling av den egna kompetensen. Det innebär att läraren behöver medvetandegöra sig själv om det egna relevanssystemet och betydelsen av detta för att kunna utveckla de kompetenser som verksamheten kräver. Det är emellertid av stor vikt att sätta in lärares individuella ansvar för kompetensutveckling i ett verksamhetsperspektiv.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)