Sökning: "kunskap delaktighet"
Visar resultat 1 - 5 av 52 avhandlingar innehållade orden kunskap delaktighet.
1. Möjlighet till aktivitet och delaktighet utanför hemmet för personer med förvärvad hjärnskada
Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna avhandling var att öka kunskapen om möjlighet till aktivitet och delaktighet utanför hemmet för personer i yrkesverksam ålder med förvärvad hjärnskada (FHS).Studie I syftade till att utforska och beskriva hur personer med FHS erfar engagemang i aktiviteter utanför hemmet. LÄS MER
2. Lärare i fritidshems undervisningskunskap: undervisningshandlingar i interaktion mellan lärare och barn
Sammanfattning : Studiens syfte är att studera lärare i fritidshems undervisningshandlingar för att förstå deras undervisningskunskap. I analysen av lärare i fritidshems undervisningshandlingar studeras hur undervisningssituationer kan initieras och hur lärare transformerar ämneskunskap, pedagogisk kunskap och kontextuell kunskap till undervisningshandlingar. LÄS MER
3. Ageing in a digital society : an occupational perspective on social participation
Sammanfattning : Background: For older adults to continue being healthy and active participants in an evolving digitalized society, there is a need to support their social participation through engagement in occupations that they need, want, or are expected to do in accordance to the roles that they assume. Occupational therapists together with other professionals face emerging challenges to promote older adults’ engagement in occupations mediated by digital technology. LÄS MER
4. Där eleverna är : Ett arenaperspektiv på skolan som en stödjande miljö för hälsa
Sammanfattning : Hälsa skapas inte i ett vakuum utan i relation mellan individer och omgivning. Skolan är därför en viktig arena för barn och ungdomar eftersom de tillbringar större delen av sin vakna tid där. LÄS MER
5. Att göra lärandet synligt? : Individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Sammanfattning : Since 2006 there have been two major changes to the Swedish Education Act. In January 2006, the first change, concerning nine-year compulsory school, took effect. The Act now requires that Personal Development Plans (i.e. LÄS MER