Sökning: "gymnasium"

Visar resultat 6 - 10 av 32 avhandlingar innehållade ordet gymnasium.

  1. 6. Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik

    Författare :Magnus Österholm; Björn Textorius; Christer Bergsten; Carl Winsløw; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical texts; metacognition; reading comprehension; self-regulation; university; upper secondary level; beliefs; cognition; gymnasium; kognition; läsförståelse; matematiska texter; metakognition; självreglering; universitet; uppfattningar; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Det verkar finnas en allmän uppfattning om att matematiska texter är så speciella att man måste få lära sig en särskild typ av läsförmåga för att förstå sådana texter. Denna uppfattning verkar dock inte vara baserad på forskningsresultat eftersom det visar sig inte finnas mycket forskning genomförd som behandlar läsförståelse inom matematik. LÄS MER

  2. 7. Lärande i kör : en studie av körsång i gymnasium och folkhögskola

    Författare :Helena Stenbäck; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Musikpedagogik; Music Education;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyse how the learning experience is perceived by teachers and students in a choir. Two choirs were included in the study: one at the upper secondary school level and one at a college preparatory level [folkhögskola]. Participation in a choir is mandatory at both institutions. LÄS MER

  3. 8. Läroboksspråk : en undersökning av språket i vissa läroböcker för högstadium och gymnasium

    Författare :Sylvia Danielson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Was bleibt? : Vokabelerwerb im Fremdsprachenunterricht. Fallstudie zu einer Schülergruppe an einem schwedischen Gymnasium

    Författare :Elisabet Malvebo; Dessislava Stoeva Holm; Sigrid Dentler; Stefan Sellbjer; Anita Malmqvist; Växjö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; second language; vocabulary acquisition; incidental learning; intentional learning; reading; L3 German; self-report test; systematic teaching; beiläufiger Erwerb; intentionaler Erwerb; Deutsch als Fremdsprache; self-report Test; gesteuerter Fremdsprachenunterricht; Fremdsprachendidaktik; Fremdsprachenerwerb; Wortschatzerwerb; German language; Tyska språket; Tyska – didaktisk inriktning; German Education;

    Sammanfattning : In this research project the question is raised whether it is possible to detect and analyse differences between incidental and intentional vocabulary acquisition within a traditional, systematic teaching setting of German as an L3. The ten par-ticipating Swedish students at the upper secondary level worked with two differ-ent German newspaper articles in two different ways. LÄS MER

  5. 10. Språkliga redskap - Språklig beredskap : en praktiknära studie om elevers ämnesspråkliga deltagande i ljuset av inkluderande undervisning

    Författare :Maria Rubin; Jonas Aspelin; Maaike Hajer; Åsa Wedin; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : .... LÄS MER