Sökning: "didaktik kunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 121 avhandlingar innehållade orden didaktik kunskap.
1. Didaktisk design med digitala resurser : En studie av kunskapsrepresentationer i en digitaliserad skola
Sammanfattning : In digital-classroom practices, pupils design their learning processes in collaboration with their peers, employing different semiotic resources when representing signs of learning in a constant flow. There still remain differences, however, between learning practices and the way pupils are formally tested. LÄS MER
2. Kritiska aspekter för att urskilja en del-helhetsstruktur : Ett undervisningsutvecklande forskningsprojekt i grundskolan
Sammanfattning : Syftet med licentiatuppsatsen är att bidra med kunskap om vilka aspekter som kan vara nödvändiga för elever att urskilja för att identifiera och analysera en del-helhetsstruktur och i förlängningen bemästra ekvationer. I forskningsprojektet medverkade lärare och forskare i ett kollaborativt och intervenerande arbete. LÄS MER
3. Geografilärares ämnesförståelse : Ämnesdidaktiska berättelser som reflektionsarena skapar kunskap om skolans geografi
Sammanfattning : Kunskaper om och perspektiv på skolämnet geografi är viktiga när relationen mellan lärare och ämne sätt i fokus, särskilt om lärares ämnesspecifika förståelse betraktas som bärande för hur geografiämnet blir till i skolan.Syftet med denna studie är att utforska hur geografilärares ämnesspecifika förståelse kommer till uttryck och kan förstås när lärare själva får reflektera över ämnet och undervisningen. LÄS MER
4. Teachers' Relational Practices and Professionality
Sammanfattning : This dissertation attempts to deepen our understanding of teachers’ work and professionality, which involves not only their reasoning about what to teach and how to teach it, but also of what it is that makes education possible. This is accomplished by exploring a highly influential, if underestimated and under-researched, dimension of teacher practice and professionality: the relational dimension, involving the establishment and maintenance of educational relationships with and among students. LÄS MER
5. X - men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik : Med fokus på tidig algebra i Sverige
Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to increase the knowledge of the state of algebraic thinking in the earlier years, so called early algebra, in the Swedish primary school. First, using the Big Ideas of Algebra (Blanton et al. LÄS MER