Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 39 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Hållbart utvecklingsarbete i vård och omsorg : Ett institutionellt perspektiv på projekt i en professionell och byråkratisk kontext

    Författare :Emanuel Åhlfeldt; Lennart Svensson; Daniel Persson-Thunqvist; Margareta Bredmar; Christian Jensen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Sustainability; sustainable change; long-term effects; project organization; implementation; professionalism; new institutional theory; Hållbart utvecklingsarbete; långsiktiga effekter; projektorganisation; implementering; professionalism; nyinstitutionell organisationsteori;

    Sammanfattning : Det drivs många utvecklingsprojekt inom offentlig sektor, men det saknas kunskap om hur dessa projekt kan bidra till ett hållbart utvecklingsarbete. Syftet med avhandlingen är att förstå och förklara hur resultat och kunskap från utvecklingsprojekt kan integreras i den ordinarie verksamheten i offentliga organisationer och bidra till långsiktiga effekter, som har ett värde för brukarna, organisationen och de anställda. LÄS MER

  2. 17. Developing an educational intervention to support work-integrated learning among professionals in health and social care for individuals with intellectual disabilities

    Författare :Anh Truong; Anette Ekström-Bergström; Catrin Johansson; Helena Antonsson; Thomas Winman; Edith Roth Gjevjon; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Group reflection; Intervention research; Intraprofessional and interprofessional learning; Professional development; Socioconstructivism; Web-based lecture; Gruppreflektion; Interventionsforskning; Intraprofessionellt och interprofessionellt lärande; Professionell utveckling; Sociokonstruktivism; Web-baserad föreläsning; Vårdvetenskap; Nursing science; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Continuing education in the workplace has become a crucial part of contemporary working life, in alignment with modern labor market policies advocating lifelong learning. Work-integrated learning (WIL) is aimed at supporting professional development as part of lifelong learning, emphasizing both theoretical and practical knowledge alongside interactive engagement. LÄS MER

  3. 18. Att göra rätt : En studie om professionell respektabilitet, emotioner och narrativa linjer bland relationsvåldsspecialiserade åklagare

    Författare :Nina Törnqvist; Tove Pettersson; Janne Flyghed; Sveinung Sandberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Prosecutors; relationship violence; legal work; professionalism; identity; narratives; respectability; theory of emotions; objectivity; åklagare; våld i nära relation; rättsligt arbete; professionalitet; identitet; narrativ; respektabilitet; emotionsteori; objektivitet; kriminologi; Criminology;

    Sammanfattning : I likhet med många andra länder har våld i nära relation, sexuellt våld och våld mot barn uppmärksammats mer och mer i Sverige de senaste fem decennierna. I takt med att kunskapen om våld i nära relation har ökat har det också vuxit fram en kritik mot brister inom rättsväsendet, i synnerhet när det gäller att ge skydd och upprättelse till de som utsätts för dessa former av våld. LÄS MER

  4. 19. Lärarutbildarens professionella agency i en digital tid

    Författare :Anna Roumbanis-Viberg; Karin Forslund Frykedal; Cathrine Edelhard Tømte; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional agency; digitalization; teacher educator; professional identity; Professionell agency; digitalisering; lärarutbildare; professionell identitet; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur lärarutbildare uppfattar och hanterar sin yrkesvardag i en digital tid. Den digitala transformationen av samhället innebär att lärarutbildaren står inför att lära nytt, att förstå och hantera digitaliseringen i sitt professionella utövande och samtidigt utveckla studenters professionella digitala kompetens och en förståelse för sitt kommande digitala läraruppdrag. LÄS MER

  5. 20. Operationssjuksköterskans vårdande och kompetens inom perioperativ vård

    Författare :Ann-Catrin Blomberg; Lillemor Lindwall; Birgitta Bisholt; Anna Forsberg; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; operating theatre nurse; perioperative nursing; responsibility; competence; hermeneutics; mixed methods; ansvar; hermeneutik; klinisk kompetens; mixad metod; operationssjuksköterska; perioperativ vård; PROFFNurse SAS; Nursing Science; Omvårdnad;

    Sammanfattning : The overall aim was to describe and deepen the understanding of what operating theatre nurses experience as caring and responsibility as well as ethical problems in perioperative practice. The aim was also to investigate how operating theatre nurses perceive clinical competence in perioperative nursing. LÄS MER