Sökning: "Lärare religion"
Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden Lärare religion.
1. Insikt och närvaro : Akademiska kontemplationer kring buddhism, meditation och mindfulness i Sverige
Sammanfattning : Under 1900-talet har stora förändringar skett i synen på buddhistisk meditation. Från att ha varit en övning som bara ägt rum på kloster och bland ett fåtal munkar, har både ordinerade lärare och lekmannalärare börjat lära ut meditation till lekfolk. LÄS MER
2. Läromedel i praktiken : Läromedelsbruk i religionskunskap på gymnasiet
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka läromedelsbruk i religionskunskap på den svenska gymnasieskolan. Studien argumenterar för en vid förståelse av vad som kan betraktas vara läromedel.Resultaten visar att lärare använder en mångfald av läromedel. Förutom läroboken används olika typer av texter. LÄS MER
3. Etik och känslor : en empirisk studie av skuld- och medkänslor hos gymnasieelever – en prövning av Ortonys teori
Sammanfattning : The purpose of this study was to test parts of Ortony's theoretical model relating to the cognitive structure of emotions in Swedish upper secondary school students. That part of the model, which was appropriate for the present study, deals with emotions attributed to the person who has perpetrated what is referred to as blameworthy actions. LÄS MER
4. Erfarenheter av zen
Sammanfattning : This work is not so much about religion as about individual religiosity. It is primarily about people practicing Zen, less about Zen Buddhism as a systematic ideology or philosophy. I set out from the start to try to explore the wide gap between theory and practice in Zen. LÄS MER
5. Emotioner och värdegrundsarbete : Om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola
Sammanfattning : This thesis explores aspects of teachers’ obligation to implement and discuss what are referred to in the Swedish national school curricula as “fundamental values” (“värdegrunden” in Swedish). The aim is to describe and analyze dilemmas in interpretations of and teachers’ work with these fundamental values. LÄS MER