Sökning: "Ramfaktorer"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade ordet Ramfaktorer.

  1. 1. Läromedel i praktiken : Läromedelsbruk i religionskunskap på gymnasiet

    Författare :Tomas Widholm; Hans Nilsson; Anna Johnsson Harrie; Kjell O. Lejon; Geir Skeie; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Religious Education; Teaching materials; Use of teaching materials; Textbook; Secondary school; Teachers; Frame factors; Digital equipment; Classroom observations; Religionskunskap; Religionsdidaktik; Läromedel; Läromedelsbruk; Lärobok; Gymnasieskolan; Lärare; Ramfaktorer; Digitalisering; Klassrumsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka läromedelsbruk i religionskunskap på den svenska gymnasieskolan. Studien argumenterar för en vid förståelse av vad som kan betraktas vara läromedel.Resultaten visar att lärare använder en mångfald av läromedel. Förutom läroboken används olika typer av texter. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar blir till erbjudanden : belyst genom utformning och genomförande av förskolans temainriktade arbetssätt

    Författare :Annika Eriksson; Monika Vinterek; Carina Hjelmér; Maj Asplund Carlsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; preschool; working conditions; theme work; curriculum theory; frame factors; förskola; förutsättningar; temainriktat arbetssätt; läroplansteori; ramfaktorer; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The aim of this study was to develop knowledge on the influence of preschool working conditions, i.e. social and political factors and factors within the individual preschool, on offers afforded to children. To illustrate this in­fluence, I chose to investigate the design and implementation of preschool theme work. LÄS MER

  3. 3. Så är det ju - den blir aldrig färdig! : En etnografisk studie om förskolepedagogers arbete med pedagogisk dokumentation

    Författare :Charlotte Holmberg; Eva Änggård; Polly Björk-Willén; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogical documentation; preschool; curriculum; realization arena; frame factors; ethnography; Pedagogisk dokumentation; förskola; läroplan; realiseringsarena; ramfaktorer; etnografi; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : This dissertation is about educators work with pedagogical documentation in Swedish preschools. The purpose has been to investigate how pedagogical documentation is realized in everyday work in two preschools and examine how educators express themselves on purposes, opportunities and difficulties with this approach. LÄS MER

  4. 4. Vad kommer på provet? : Gymnasielärares provpraxis i samhällskunskap

    Författare :Tobias Jansson; Lars Petterson; Curt Räftegård; Johan Samuelsson; Gunilla Näsström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; assessment practices; tests; knowledge; upper secondary school; frame factors; Bloom s revised taxonomy; bedömning; prov; kunskaper; gymnasielärare; provpraxis; Blooms reviderade taxonomi; ramfaktorer; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Civics; Samhällsvetenskap; Statsvetenskap; Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the assessment practices of civics teachers in upper secondary school. The main purpose is to analyze, using Bloom’s revised taxonomy, which kind of knowledge civics teachers test in their written test examinations. The analyses show that they mainly test factual and conceptual knowledge. LÄS MER

  5. 5. Mellan retorik och praktik. : En ämnesdidaktisk och läroplansteoretisk studie av svenskämnena och fyra gymnasielärares svenskundervisning efter gymnasiereformen 1994

    Författare :Edmund Knutas; Per-Olof Eixon; Bo G. Jansson; Bengt-Göran Martinsson; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; skolämnet svenska; gymnasieskolan; ämnesdidaktiska kunskaper; transformation; ramfaktorer; läroplansteori; klassifikation; inramning; medborgarskap; samhälle; retorik och praktik; school subject Swedish; upper secondary school; pedagogical content knowledge; transformation; frame factors; curriculum theory; classification; framing; citizenship; society; rhetoric and practise; Pedgogical work;

    Sammanfattning : Swedish as a school subject has long been debated in Sweden, and ideas concerning its content, role and function in school and society have varied greatly throughout the years. In 1994, there was an upper secondary school reform which resulted in a partial revision of the Swedish subject, including its introduction within a new course and grading system. LÄS MER