Sökning: "Disciplin"

Visar resultat 11 - 15 av 35 avhandlingar innehållade ordet Disciplin.

  1. 11. Distans, disciplin och dogmer - om ett villkorat lyssnande i förskolan : En studie av lyssnandet i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik

    Författare :Sara Folkman; Inge Johansson; Anne-Li Lindgren; Polly Björk-Willén; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; diskurs; Reggio Emilia; Reggio Emiliainspirerad pedagogik; lyssnande; distans; reglering; dialog; meningsskapande; disciplinär styrning; pedagogisk dokumentation; pedagogisk miljö; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur olika aspekter av "lyssnande" tar sig uttryck i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik - även kallad "lyssnandets pedagogik". Genom intervjuer med nitton pedagoger och arton barn på sex förskolor undersöks lyssnandebegreppet utifrån tre huvudsakliga frågeställningar: Hur gestaltar sig själva lyssnandeakten - det vill säga vad konstituerar enligt pedagogerna ett lyssnande förhållningssätt och hur beskriver barnen sina upplevelser av att lyssna och vara lyssnad till i en förskolekontext; hur visar sig barnens röst - vilka av barnens alla olika intressen får gensvar och vilka får det inte, samt vad är det enligt pedagogerna "möjligt att tänka" i en Reggio Emiliakontext. LÄS MER

  2. 12. Migrations du croire chez Michel de Certeau

    Författare :Tomas Orylski; Centrum för teologi och religionsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Religious Studies and Theology; pensable; croire; migration; Religion och teologi;

    Sammanfattning : This study investigates the concept of believing in Michel de Certeau's writings. My thesis is that a connection exists between his analysis of believing and an attitude of migration, displacement, voyage and existential quest. This connection concerns even his personal life in so far as he moves from one discipline to another. LÄS MER

  3. 13. Ärftlighetsforskningens gränser : Individer och institutioner i framväxten av svensk genetik

    Författare :Anna Tunlid; Avdelningen för idé- och lärdomshistoria; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Genetics; Vetenskapshistoria; History of science; Lund University; Svalöf; H. Nilsson-Ehle; A. Müntzing; A. Levan; Å. Gustafsson; institutionalization; boundary-work; discipline formation; History of genetics; history of plant breeding; cytogenetics; Genetik; cytogenetik;

    Sammanfattning : In the first part of the 20th century genetics developed into an important research field. The aim of this study is to follow and analyse the transformation of genetics from its origin within an agricultural context to an academic discipline in Sweden (ca. 1900-1960). LÄS MER

  4. 14. Vindicating Vengeance and Violence? : Exegetical Approaches to Imprecatory Psalms and their Relevance for Liturgy

    Författare :Elisabet Nord; Bibelvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Förbannelsepsalmer; Psaltaren; Liturgi; tolkningsstrategier; Hermeneutik; exegetik; generisk tolkningsstrategi; tidegärden; kommentarlitteratur; reception; imprecatory psalms; cursing psalms; vengeance; violence; generic interpretative strategy; generic hermeneutical approach; liturgy; Liturgy of the Hours; prayer; hermeneutics; commentary; exegesis; ethics; philosophy; performativity; logic of self-involvement ; Ps 58; Ps 109; Ps 137; Ps 139; prayer books;

    Sammanfattning : Due to their calls for vengeance and violence the so called imprecatory psalms are generally considered ethically difficult and subsequently omitted from liturgy. This becomes particularly evident in breviaries, such as the Roman Catholic Church’s Liturgy of the Hours, where both entire psalms and individual verses have been omitted. LÄS MER

  5. 15. Från uppväxt till lärargärning : En livsberättelsestudie med åtta yrkeslärare på industritekniska programmet

    Författare :Hamid Asghari; Héctor Pérez Prieto; Marie Karlsson; Anna-Lena Göransson; Ingrid Andersson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational teacher; life story; life history; life experiences; narrative reflection; vocational education; industrial-technology programme; teaching goals; teaching strategies; working life; Yrkeslärare; livsberättelser; livshistoria; livserfarenheter; reflektion i berättande; yrkesutbildning; industritekniska programmet; undervisningsmål; undervisningsstrategier; arbetsliv; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The thesis is based on eight vocational teachers’ life stories with the aim to provide knowledge about vocational teachers and their work with pupils in teaching in the industrial-technology programme, in the context of both a working life and a vocational education which is continuously changing. The thesis answers two research questions: 1) the themes that recur in vocational teachers’ life stories about how they meet and teach their pupils and 2) the teaching goals and strategies which emerge from vocational teachers’ life stories. LÄS MER