Sökning: "mathematics education"

Visar resultat 31 - 35 av 267 avhandlingar innehållade orden mathematics education.

  1. 31. Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan : En enkät- och klassrumsstudie

    Författare :Niclas Larson; Christer Bergsten; Lisa Björklund Boistrup; Kirsti Hemmi; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Mathematics education; career choice; transition; framing; Matematik; undervisning; gymnasieval; stadiebyte; inramning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka matematikutbildningen och matematikämnets roll i samband med stadiebytet från grund- till gymnasieskolan. Studien styrdes av två forskningsfrågor gällande den bild eleverna ger av matematikämnets betydelse för deras val av gymnasieprogram samt vad som karaktäriserar matematikutbildningen i årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1. LÄS MER

  2. 32. Problemlösning i matematikdidaktik och lärarutbildning : Ett mångdisciplinärt utforskande och affirmativ kritik

    Författare :Anette de Ron; Kicki Skog; Anna Palmer; Maria Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Problem-solving; mathematics education; teacher education; phenomenon; multidisciplinary; affirmative critique; feminist new materialism; text analysis; diffractive analysis; configurative research review; discourse analysis; Problemlösning; matematikdidaktik; lärarutbildning; fenomen; mångdisciplinär; affirmativ kritik; feministisk nymaterialism; textanalys; diffraktiv analys; konfigurativ forskningsöversikt; diskursanalys; Mathematics Education; matematikämnets didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis in mathematics education is to produce knowledge about problem-solving as a broad and complex phenomenon in mathematics teacher education, historically and in the present. With a multidisciplinary approach and affirmative critique, possible new understandings of the phenomenon are investigated, extended and transformed in three sub-studies and two chapters in the wrapping. LÄS MER

  3. 33. Stadieövergången mellan gymnasiet och universitetet : Matematik och lärande ur ett studerandeperspektiv

    Författare :Erika Stadler; Jeppe Skott; Carl Winsløw; Växjö universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; MATHEMATICS; MATEMATIK; Mathematical Education; Matematikdidaktik;

    Sammanfattning : The research interest in this thesis concerns novice university students of mathematics. The aim of my thesis is to understand the transition between mathematics studies at upper secondary school and university from a student perspective. It is a qualitative study of five teacher students during their initial university studies in mathematics. LÄS MER

  4. 34. Vad säger matematikbetyget? : en kvantitativ studie av 2 079 elevers betyg i årskurs nio

    Författare :Staffan Stenhag; Sten Kaijser; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; MATHEMATICS; MATEMATIK; Mathematics with specialization in Mathematics Education and the History of Mathematics; Matematik med inriktning mot matematikens historia och didaktik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 35. Tracking mathematical giftedness in an egalitarian context

    Författare :Linda Mattsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; mathematics; giftedness; creativity; identification; characterization; gifted education; gifted education;

    Sammanfattning : In three different studies upper secondary school head teachers’ characterization and identification of mathematical giftedness was investigated. A survey study (Paper II) explored the conceptions held by 36 randomly selected upper secondary school head teachers in mathematics. LÄS MER