Sökning: "gymnasieval"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade ordet gymnasieval.
1. Välja vara : En studie om gymnasieval, mässor och kampen om framtiden
Sammanfattning : Avhandlingen kartlägger och analyserar i fyra empiriska artiklar hur elevsubjekt konstrueras i skolans vardag och vilken roll marknadens principer spelar i dessa konstruktioner. I synnerhet fokuseras vilka logiker som konstituerar gymnasievalets praktiker, samt hur dessa legitimeras, tolkas och utmanas. LÄS MER
2. Välja teknik? : Ungdomars röster om valet till gymnasiets teknikprogram
Sammanfattning : Gymnasievalet är ett viktigt beslut i ungdomars liv. Den här avhandlingen handlar om ungdomars gymnasieval till teknikprogrammet och om hur de beskriver sina skäl till och omständigheter kring att deras val föll på det programmet. Studiens fokus har varit riktat mot vilka motiv som ungdomar framhåller som viktiga för sitt val. LÄS MER
3. Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan : En enkät- och klassrumsstudie
Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka matematikutbildningen och matematikämnets roll i samband med stadiebytet från grund- till gymnasieskolan. Studien styrdes av två forskningsfrågor gällande den bild eleverna ger av matematikämnets betydelse för deras val av gymnasieprogram samt vad som karaktäriserar matematikutbildningen i årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1. LÄS MER
4. Valfrihetens geografi och rationella gymnasieval : En experimentell studie om elevers preferenser vid val av skola
Sammanfattning : The increased possibility to choose school and adaption of market mechanisms has created a Swedish upper secondary school market that exhibits spatial variations. However, in the general political and medial debate on choices in the educational sector of today, geography has come to have a hidden place. LÄS MER
5. Utbildningssegregation och självsortering : Om gymnasieval, genus och lokala praktiker
Sammanfattning : This thesis explores and analyzes segregation and self-sorting in education. It aims at discussing how this relates to gender, individualization and young men and women's positionings in local practices, through choices of upper secondary school education. LÄS MER