Sökning: "lifeworld"

Visar resultat 36 - 40 av 137 avhandlingar innehållade ordet lifeworld.

  1. 36. När vårdande och lärande sammanfaller : Patienters, studenters och handledares erfarenheter av möten på en utbildningsvårdavdelning inom psykiatrisk vård

    Författare :Niklas Andersson; Margaretha Ekebergh; Ulrica Hörberg; Unni Lindström; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; caring; learning; student-patient relationship; dedicated education unit; psychiatric care; phenomenology; lifeworld research; lifeworld-led didactics; caring science; Health and Caring Sciences; Hälsovetenskap; Människan i vården;

    Sammanfattning : When students learn caring during clinical practice, the usual point of departure is thatcaring and learning coexist, as separate and parallel phenomena. There is, however, a needto study how caring and learning relate to one another, as well as when and how theyconverge. LÄS MER

  2. 37. Vårdande och lärande sammanflätas i genuina möten : erfarenheter, förutsättningar och ansvar på utbildningsvårdavdelning

    Författare :Camilla Eskilsson; Gunilla Carlsson; Margaretha Ekebergh; Ulrica Hörberg; Elisabeth Lindberg; Catrine Kostenius; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Caring; learning; reflective lifeworld research; genuine encounter; dedicated education unit; phenomenology. lifeworld-led didactics; Vårdvetenskap; Caring Science; Människan i vården;

    Sammanfattning : AimThe overall aim of this thesis is to create knowledge about caring and learning as an intertwining phenomenon at a Dedicated Education Unit and how it can be developed.Approach and methodA lifeworld approach, based on the phenomenological philosophies foremost derived from Husserl and Merleau-Ponty was used and carried out in lifeworld interviews and with meaning-oriented analysis in accordance with reflective lifeworld research. LÄS MER

  3. 38. Historien som fiktion : gymnasieelevers erfarande av spelfilm i historieundervisningen

    Författare :Maria Deldén; Monica Reichenberg; Carola Nordbäck; Silwa Claesson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history didactics; film reception; phenomenology; lifeworld approach; historical feature film; historical thinking; historical empathy; historiedidaktik; filmreception; fenomenologi; livsvärldsansats; historisk spelfilm; historiskt tänkande; historisk empati; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : The present study explores the reception of historical feature films in history education. It is concerned with how pupils experience the films as well as the significance of the feature film for their understanding and interpretation of history. LÄS MER

  4. 39. Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning

    Författare :Filippa Millenberg; Per Andersson; Erik Nylander; Eva Alerby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lifeworld phenomenology; Ethnography; Folk high school; Teacher; Encounter; Livsvärldsfenomenologi; Etnografi; Folkhögskola; Lärare; Möten;

    Sammanfattning : I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. LÄS MER

  5. 40. Att lyssna med hela kroppen : en studie om lärares ledarskap i utvecklingssamtal

    Författare :Britt-Marie Bader; Anna Ehrlin; Louise Sund; Annika Lilja; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :Teachers´ leadership; parents-teachers ‘conference; primary school; didactic; hermeneutic; lifeworld phenomenology; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Keywords: Teachers´ leadership, parents-teachers ‘conference, primary school, didactic, hermeneutic, lifeworld phenomenologyThis thesis aims to explain what importance teachers´ leadership is given and how teachers' leadership appears in the parents-teacher conferences. The theoretical frame is lifeworld phenomenology, which means that the world is a social, intersubjective, and historical world where people experience, act, and intertwine in a private and a shared world. LÄS MER