Sökning: "Unni Lindström"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden Unni Lindström.

  1. 1. När vårdande och lärande sammanfaller : Patienters, studenters och handledares erfarenheter av möten på en utbildningsvårdavdelning inom psykiatrisk vård

    Författare :Niklas Andersson; Margaretha Ekebergh; Ulrica Hörberg; Unni Lindström; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; caring; learning; student-patient relationship; dedicated education unit; psychiatric care; phenomenology; lifeworld research; lifeworld-led didactics; caring science; Health and Caring Sciences; Hälsovetenskap; Människan i vården;

    Sammanfattning : When students learn caring during clinical practice, the usual point of departure is thatcaring and learning coexist, as separate and parallel phenomena. There is, however, a needto study how caring and learning relate to one another, as well as when and how theyconverge. LÄS MER

  2. 2. Samvete i vården : att möta det moraliska ansvarets röster

    Författare :Vera Dahlqvist; Unni Lindström; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; burnout; questionnaire; moral sensitivity; practical wisdom; conscience; stress of conscience; comfort; care provider; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring Sciences;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is twofold: first, to develop and validate questionnaires that could be used for investigating relationships between perceptions of conscience, moral sensitivity and burnout and second, to describe patterns of self-comfort used to ease stress and illuminate meanings of living with a troubled conscience. The thesis comprises five studies and is based on both quantitative and qualitative data. LÄS MER

  3. 3. Experiences of being in ethically difficult care situations and an intervention with clinical ethics support

    Författare :Catarina Fischer Grönlund; Karin Zingmark; Unni Lindström; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Care ethics; clinical ethics support; ethically difficulties; healthcare professionals; inter-professional communication; narratives; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring Sciences;

    Sammanfattning : Background: Studies show that healthcare professionals often experience ethical difficulties in their relations with patients, relatives, and other professionals and in relation to organisational issues, and these can sometimes be difficult to handle. Failing to act or to relate in accordance with one’s values for what is good and right might cause a troubled conscience that is connected to feelings of guilt and ill-being. LÄS MER

  4. 4. Försoning : ur ett vårdvetenskapligt perspektiv

    Författare :Lena-Karin Gustafsson; Å. Unni Lindström; Lena Wiklund; Elisabeth Severinsson; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; reconciliation; health; suffering; narratives; hermeneutic; caring science; försoning; hälsa; lidande; berättelser; hermeneutik; vårdvetenska; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte var att ur ett vårdvetenskapligt perspektiv belysa försoningens innebörder i förhållande till människans hälsa och lidande. Valet av perspektiv grundar sig på vårdvetenskapens ställningstaganden i relation till hälsa och lidande. LÄS MER

  5. 5. Det lärande utrymmet : lärande och vårdande möten mellan patienter, studentpar och handledare vid Utvecklande och Lärande Vårdenheter

    Författare :Hanna Holst; Ulrica Hörberg; Lise-Lotte Ozolins; David Brunt; Unni Lindström; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; caring science; clinical practice; learning space; learning support; pairs of nursing students; reflective lifeworld approach; vårdvetenskap; verksamhetsförlagd utbildning; lärande utrymme; lärande stöd; par av sjuksköterskestudenter; reflekterande livsvärldsforskning; Vårdvetenskap; Caring Science;

    Sammanfattning : Aim: The overall aim is to create knowledge about how nursing students’ learning in pairs can be supported in order to create prerequisites for encounters that provide caring and learning support during clinical practice.Approach and method: A reflective lifeworld research (RLR) approach founded on the epistemology of phenomenology and hermeneutics was used. LÄS MER