Sökning: "learning organization"

Visar resultat 6 - 10 av 281 avhandlingar innehållade orden learning organization.

  1. 6. Lärande samspel för effektivitet : En studie av arbetsgrupper i ett mindre industriföretag

    Författare :Annika Engström; Johan Karltun; Maria Gustavsson; Per-Erik Ellström; Margareta Oudhuis; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Learning; organizational learning; interaction; communication; work groups; SME; effectiveness; Lärande; organisatoriskt lärande; samspel; kommunikation; arbetsgrupper; SME; effektivitet;

    Sammanfattning : En viktig arena för samspel kring känsliga gränssnitt (marknad – konstruktion – produktion) i industrin är olika möten där arbetsgrupper kommer samman kring uppgifter. Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om samspel som sker inom och mellan arbetsgrupper i deras hantering av uppgifter i mindre industriföretag (SME) och vilken betydelse samspelet har för lärande och effektivitet i verksamheten. LÄS MER

  2. 7. Att skapa mål och mening i vakuumland : Om socialt arbete i en kommunal arbetsmarknadsinsats för unga

    Författare :Daniel Olof Wiedel; Martin Molin; Urban Markström; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Activation; Municipal labour market units; social work; ethnography; organization; interactions; adolescents; Aktivering; Kommunala arbetsmarknadsinsatser; socialt arbete etnografi; organisering; interaktioner; unga; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om det sociala arbetet inom en kommunal arbetsmarknadsinsats för unga (16–29 år). Avhandlingens syfte är att beskriva och förstå hur socialarbetare, som arbetar i en arbetsmarknadsinsats för unga, tolkar och använder ungas erfarenheter och önskningar i relation till organisatoriska villkor. LÄS MER

  3. 8. Mellan sakfrågorna, det är där man hittar mervärdet : Politikers och tjänstemäns lärande i arbetet med barns och ungas inflytande

    Författare :Lisa Hedman; Emma Sorbring; Annika Theodorsson; Erik Andersson; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children and young people’s influence; Politicians’ and civil servants’; municipal work; knowledge sharing; Barns och ungas inflytande; Politiker och Tjänstemän; kommunalt arbete; kunskapsdelning; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : IntroductionHow we can increase children’s opportunities to participate and influence society is a highly topical issue. Against the background of a reduced commitment to political participation and a reduced trust in politicians (see e.g. LÄS MER

  4. 9. Organisation, attityder, lärandepotential : Ett skrivpedagogiskt samarbete mellan en akademisk utbildning och en språkverkstad

    Författare :Ingrid Lennartson-Hokkanen; Mona Blåsjö; Gunlög Sundberg; Viveca Lindberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; writing center; academic literacy; learning potential; diverse student population; higher education; writing pedagogy; språkverkstad; litteracitet; lärandepotential; flerspråkiga studenter; högre utbildning; skrivpedagogik; Scandinavian Languages; nordiska språk;

    Sammanfattning : This dissertation examines Swedish writing centers’ pedagogical positions in relation to surrounding conditions through a case study of organization, attitudes and learning potential in a pedagogical collaboration project on writing with many multilingual students. The data consists of steering documents, students’ texts, interviews, observations, and recorded tutorials. LÄS MER

  5. 10. Social Aspects of Strategizing Industrial Digitalization

    Författare :Linnea Carlsson; Ulrika Lundh Snis; Ulrika Lundh Snis; Anna Karin Olsson; Monika Hattinger; Anna Ståhlbröst; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Industrial digitalization; Social aspects; Dynamic Capabilities; Organizational capabilities; Strategizing; Texturizing; Industrial Work-Integrated Learning; Industriell digitalisering; Sociala aspekter; Dynamic Capabilities; Organisatoriska förmågor; Strategizing; Texturizing; Industriellt Arbetsintegrerat lärande; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : This thesis aims to contribute to understanding how contemporary Swedish manufacturing organizations can strategize industrial digitalization with an emerging focus on social aspects. It complements earlier research by highlighting Swedish manufacturing organizations as they stand at the intersection of Industry 4.0 and Industry 5.0. LÄS MER