Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 39 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Fatta historia : En explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass

    Författare :Hans Olofsson; Ulla Runesson; Kenneth Nordgren; Martin Stolare; Per Eliasson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History subjects; Historieämnen; History; Historia;

    Sammanfattning : Studiens huvudsyfte är att utforska hur historieämnet konstitueras av lärare och eleverunder arbetet med ett ämnesområde, i det här fallet första världskrigets och mellankrigstidenshistoria. Närmare bestämt undersöker den hur informanterna gemensamt skaparhistorisk mening genom att erfara och tolka det förflutna i klassrummet. LÄS MER

  2. 12. Kritiskt omdöme i samhällskunskap : Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor

    Författare :Malin Tväråna; Inger Eriksson; Johan Sandahl; Jan Löfström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; social science; civics; social science education; fairness; justice; civic reasoning; critical thinking; social science analysis; civic reasoning; teaching and learning; phenomenography; variation theory; intersubjectivity; activity theory; learning study; samhällskunskap; medborgarbildning; samhällskunskapsdidaktik; samhällsanalys; samhällsanalytiskt tänkande; kritiskt tänkande; rättvisa; ämnesdidaktik; didaktik; fenomenografi; variationsteori; intersubjektivitet; verksamhetsteori; learning study; ämnesdidaktik med inriktning mot de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Social Sciences Education;

    Sammanfattning : Teachers struggle to design teaching that that will promote students’ social science knowledge in accordance with the citizenship education purpose of the subject. This study aims to expand the knowledge base of social science education by exploring the meaning of, and teaching for, the ability to critically analyse essentially contested value issues, specifically fairness and justice issues, in social science. LÄS MER

  3. 13. Flipp i tal och handling : En fallstudie om undervisningsmetoden flipp i tre gymnasielärares tal och handling

    Författare :Karen Stormats; Tarja Alatalo; Michael Tengberg; Monika Vinterek; Catarina Pleyer-Koro; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Flipped Classroom; Philosophy of education; Social constructivism; Progressivism; Dewey; active students; individualization.; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Flipped Classroom (flipp) is described in both school and scientific contexts as a new teaching method where the individual pupil and her active learning is placed at the center and where lesson time to a greater extent is used for discussion and laboratory work, while information gathering takes place outside lesson time via ICT. Flipp has in recent years become widely spread in Sweden, which is why it is interesting to investigate flipp in a Swedish context. LÄS MER

  4. 14. Matematiken i yrkesutbildningen : möjligheter och begränsningar

    Författare :Lisbeth Lindberg; Astrid Pettersson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to knowledge regarding affordances and constraints of mathematics in vocational education. Different theories, i.e. theory-guided bricolage, has been used for the analyses. LÄS MER

  5. 15. Matematiken i yrkesutbildningen : möjligheter och begränsningar

    Författare :Lisbeth Lindberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Yrkesutbildning; matematik; affordances and constraints;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att bidra med kunskap om matematikens möjligheter och begränsningar i yrkesutbildningar. Vid analysen har flera olika teorier använts s.k. theory-guided bricolage. LÄS MER