Sökning: "gemensam mening"
Visar resultat 1 - 5 av 25 avhandlingar innehållade orden gemensam mening.
1. När strävan efter samsyn blir en kamp : Meningsskapande och meningsgivande i mångtydiga sammanhang
Sammanfattning : När personer och grupper med olika bakgrund och erfarenheter möts för att sam-arbeta förutsätts ofta att samsyn kring målen med verksamheten är en förutsätt-ning för koordinerad handling. Forskningen har dock inte kunnat visa empiriskt i vilken utsträckning samsyn är viktigt för att åstadkomma samhandling. LÄS MER
2. Symboler i rörelse - Om sociala rörelser som tilltal
Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om ”meningens” struktur och kommunikation i sociala rörelser. Jag hävdar att när vi kommunicerar så ger vi olika fenomen betydelser eller meningar, som i prinicip kan vara vad som helst. Meningens struktur handlar om vilka relationer som finns mellan de olika betydelserna i ett samhälle eller en rörelse. LÄS MER
3. Integration through framing : A study of the Cloetta Fazer merger
Sammanfattning : Vad innebär det att jobba med integration i ett fusionerat företag? Studien som denna avhandling bygger på syftade till att utforska, skildra och reflektera över hur en ledningsgrupp strävade efter att uppnå socio-kulturell integration. Resultatet illustreras genom påvisandet av hur nya referensramar skapades i den pågående kommunikationen på integrationsmöten i ett nordiskt konfektyrföretag. LÄS MER
4. Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag
Sammanfattning : En skola för alla, som skolpolitiskt mål, har formats i ett större socialt sammanhang där demokratisering och välfärdsstatens framväxt har varit viktiga inslag. Som retorik är dess funktion att samla olika gruppers förhoppningar i en gemensam strävan efter något som skulle kunna bli bättre. LÄS MER
5. Återkoppling i interaktion : En studie av klassrumsbaserad bedömning i frisörutbildningen
Sammanfattning : The present dissertation concerns social organization of feedback in ongoing hairdressing education. The central aim is to explore feedback between teacher and student in multimodal interaction within classroom assessment, as co-production of action and student’s participation. LÄS MER