Sökning: "conceptions of caring"

Visar resultat 11 - 15 av 23 avhandlingar innehållade orden conceptions of caring.

  1. 11. Hälso- och sjukvårdsorganisation i förändring : Från distanserat till delat ledarskap

    Författare :Kristina Rosengren; Terese Bondas; Runo Axelsson; Kerstin Segesten; Gun Nordström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; change; healthcare; Caritative leadership; mixed methods; committed leadership; shared leadership; supportive ‘two-getherness’; healthcare development; Förändringsarbete; Hälso- och sjukvårdsorganisation; Caritativt ledarskap; Mixade metoder; Engagerat ledarskap; Delat ledarskap; Stödjande tvåsamhet; Vårdutveckling; Nursing; Omvårdnad; Nursing Science; Omvårdnad; Caring sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Avhandlingen syftar till att följa upp, beskriva samt generera tentativ teori om pågående förändringsprocesser inom hälso- och sjukvården på såväl makronivå genom studier av sjukhusfusioner som mikronivå genom studier av delat ledarskap. Metod: ”Sjukhusfusioner” beskriver två genomförda sjukhussammanslagningar utifrån en kvalitativ ansats, Grounded Theory med intervjuer av vårdpersonal (I, II). LÄS MER

  2. 12. Auktoritet och ansvar : Lärares fostrans- och omsorgsarbete i historisk belysning

    Författare :Joakim Landahl; Ingrid Carlgren; Bengt Kristensson Uggla; Donald Broady; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teachers´ work; moral education; discipline; care; history of mentalities; modernity; history of education; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : How has teachers’ work changed during the 20th century? This question is addressed in this dissertation that deals with two aspects of teachers’ work: moral education/discipline and care. The two aspects relate to two distinct, yet sometimes interconnected problems: the norm-breaking and the suffering child. LÄS MER

  3. 13. Telerehabilitering : sjukgymnastik på distans

    Författare :Lisbeth Eriksson; Karin Harms-Ringdahl; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Caring sciences; Physiotherapy; Vårdvetenskap; Sjukgymnastik fysioterapi; Physiotherapy; Sjukgymnastik; Centre - eHealth Innovation Centre EIC ; Centrumbildning - Centrum för Innovation och eHälsa EIC ;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to study physiotherapy at a distance in the home after surgery on the shoulder joint as well as conditions for (physical examination) palpation at a distance. Technical developments have contributed to shorter hospital stays and more care and rehabilitation outside the hospital and in the patient’s home. LÄS MER

  4. 14. The Recontextualisation of Social Pedagogy. A study of three curricula in the Netherlands, Norway and Ireland

    Författare :Pelle Hallstedt; Mats Högström; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; Sociologi; Sociology; welfare state; social pedagogy; recontextualisation; pedagogic discourse; higher education; ethnography; discourse analysis; classification and framing; Basil Bernstein; curriculum; Pedagogik; didaktik; Special didactics; Specialdidaktik; Basil Bernstein;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to describe, analyse, and compare the recontextualisation of social pedagogy in three different curricula; in Nijmegen (NL), Lillehammer (N), and Sligo (IRL). The curricula represent different academic orientations and are located in different social-political contexts. LÄS MER

  5. 15. Vad man ska kunna och hur man ska vara : En studie om enhetschefers och vårdbiträdens yrkeskompetens inom äldreomsorgens särskilda boendeformer

    Författare :Agneta Törnquist; Robert Höghielm; Per-Erik Ellström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; verksamhetsteori; yrkeskompetens; formell utbildning; yrkeskunskap; personlig kompetens; äldreomsorg; enhetschefer; vårdbiträden; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The dissertation What to do and how to be reflects upon the professional skills needed by unit managers and nursing staff within the institutions of eldercare. Throughout the study, three conceptions are essential: formal education and training, professional skills, and individual competence. LÄS MER