Sökning: "subjekt"
Visar resultat 26 - 30 av 87 avhandlingar innehållade ordet subjekt.
26. Aktivitetsdiamanten : Modellering av en vidareutvecklad tillgänglighet
Sammanfattning : Syftet med forskningen som presenteras i denna avhandling är att vidareutveckla tillgänglighetsområdet i riktning mot en större perspektivrikedom. Avhandlingen baseras på kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT). LÄS MER
27. Idén om medarbetarskap : en studie av en idés resa in i och genom två organisationer
Sammanfattning : Avhandlingen behandlar idén om medarbetarskap med utgångspunkt från hur begreppet medarbetarskap tolkas och används. Syftet är att öka kunskapen kring idén och hur den tar sig uttryck i organisationers praktik.I den teoretiska referensramen har nyinstitutionell teori integrerats med teorier kring lärande och implementering. LÄS MER
28. Hur blir djur mat? : En kritisk studie av den etiska djurproduktionen i svenska ekologiska organisationer
Sammanfattning : Modern Western society is characterized by an increased consumption of animals, which has led to consequences in the form of an intensified exploitation of animals and the environment. The purpose of the dissertation is to examine the processes by which certain animals are made into food, and how power structures between humans and animals are maintained or challenged in Swedish organic organizations. LÄS MER
29. Med blicken på barnet : om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik
Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER
30. Med blicken på barnet : Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik
Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER