Sökning: "sociokulturell perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden sociokulturell perspektiv.

  1. 1. När kulturer spelar med i klassrummet : En sociokulturell studie av ungdomars lärande i musik

    Författare :Annette Mars; Sidsel Karlsen; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Musikpedagogik; Music Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker ungdomars lärande i musik utifrån ett sociokulturellt perspektiv. De två delstudierna är genomförda med en teoretisk utgångspunkt som gör gällande att människor lär sig musik i samspel med andra människor samt att de använder sig av medierande verktyg i de lärsituationer de deltar i, vidare involveras den proximala utvecklingszonen, samt muntlig och skriftlig lärandekultur. LÄS MER

  2. 2. Himlens fröjd eller helvetets fasa : perspektiv på västsvenska kyrkomålningar från 1700-talet

    Författare :Maud Färnström; Avdelningen för konsthistoria och visuella studier; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Apocalypticism; Eschatology; Church-painting; Christ; Angels; Devils; Monster; Socialisation; Function; Dysfunction; Symbolic universe; Social change; Konsthistoria; Art history; Heaven; Last Judgement; Hell; Art of painting; Måleri;

    Sammanfattning : During the18th century, the Swedish orthodox Church faced considerable problems with dissension and indifference. One important means of coping with the situation was the decision to have the ceilings of the churches painted in brilliant oil-paint. LÄS MER

  3. 3. "Detta ideliga mötande" : En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik

    Författare :Gunvie Möllås; Ann Ahlberg; Claes Nilholm; Reidun Tangen; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper secondary school; national programmes; pupils in need of special support; special education; communicative relational perspective; communicative contexts; participation; communication; learning; mediated actions; mediational means; dramaturgical perspective; ethnography; gymnasieskola; nationella program; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; kommunikativt relationsinriktat perspektiv; kommunikativa kontexter; delaktighet; kommunikation; lärande; medierad handling; medierande verktyg; dramaturgi; etnografi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Practically all pupils leaving the nine-year compulsory school continue their studies at the upper secondary school, which consequently faces the challenge of meeting the whole range of varying needs and conditions of students. Daily school practice is constituted by a number of communicative contexts, formal as well as informal. LÄS MER

  4. 4. Migration, Stress and Mental Ill Health : Post-migration Factors and Experiences in the Swedish Context

    Författare :Petter Tinghög; Lennart Nordenfelt; John Carstensen; Thomas Hemmingsson; Matti Similä; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cross-cultural equivalence; foreign-born; Hopkins Symptom Checklist HSCL-25 ; Living conditions; mental ill health; migration; phenomenology; population-based; Risk factors; Stress; WHO Wellbeing Index; Cross-cultural equivalence; foreign-born; Hopkins Symptom Checklist HSCL-25 ; Living conditions; mental ill health; migration; phenomenology; population-based; risk factors; stress; WHO Wellbeing Index; invandrare; psykisk hälsa; migration; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : This predominantly empirical dissertation deals with how socio-economic living conditions and immigrant-specific factors can be linked to immigrants’ mental ill health. It is also explored how cultural representations can affect stress and whether mental ill health is expressed differently among immigrants from Iraq and Iran than among individuals of Nordic origin. LÄS MER

  5. 5. ”Vi kan inte bara utgå från barnens intresse” : Pedagogers guidning av barns intresse i förhållande till förskolans målstyrning

    Författare :Agneta Thörner; Kennert Orlenius; Ann-Katrin Svensson; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förskola; barns intresse; målstyrning; guidat deltagande; Teacher Education and Education Work; Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet;

    Sammanfattning : Svensk förskola utgår både från idén om frivillighet och om barns autonomi samtidigt som verksamheten ingår i utbildningssystemet. Denna studie vänder sig till yrkesverksamma och blivande pedagoger i förskolan och har för avsikt att bidra med kunskap om hur pedagoger i sin verksamhet resonerar och främjar barns lärande i relation till barns intresse. LÄS MER