Sökning: "särskilt stöd"

Visar resultat 11 - 15 av 192 avhandlingar innehållade orden särskilt stöd.

  1. 11. Förskolans utbildning utifrån barns rätt till stöd

    Författare :Git Blomberg; Johan Malmqvist; Gunvie Möllås; Johanna Lundqvist; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool; special needs of education; children in need of special support; children s right to support; principal in preschool; preschool teacher;

    Sammanfattning : Licentiatuppsatsen handlar om förskolans utbildning utifrån barns rätt till stöd. Barns möjligheter till relationer, samspel och interaktion med sin omgivning påverkas av de förutsättningar som finns och skapas. LÄS MER

  2. 12. Digital support for people with cognitive impairment : An intervention to increase the occupational performance in everyday life

    Författare :Maria Andreassen; Helena Hemmingsson; Tiny Jaarsma; Henrik Danielsson; Inga-Lill Boman; Susanne Guidetti; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Active reminder; Assistive technology for cognition; Cognitive impairment; Digital support; Habits; Occupational Performance; Occupational therapy; Rehabilitation; Smartphone; Stroke; Timemanagement;

    Sammanfattning : Introduction: Senior people with cognitive impairment may experience an inability to manage everyday life due to difficulties related to time management, and planning and structuring everyday life. These difficulties can affect people negatively, for example not remembering to carry out future planned activities. LÄS MER

  3. 13. "Det gäller att hitta nyckeln..." : Lärares syn på undervisning och dilemman för inkludering av elever i behov av särskilt stöd i specialskolan

    Författare :Jari Linikko; Jane Brodin; Carin Roos; Magnus Tideman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; special school; deaf; inclusion; teacher; multiple disabilities; activity theory; specialskola; dövhet; inkludering; lärare; flerfunktionsnedsättning; verksamhetsteori; Education; Pedagogik; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to clarify the contradictions in teaching practice that are reflected in teachers' statements about the education of pupils in need of special support at the government-run special schools in Sweden, especially from the perspective of inclusion. The contradictions are explored using Engeström’s model of Activity Systems. LÄS MER

  4. 14. Verktyg i lokalt säkerhetsarbete med särskilt fokus på olycksutredningar

    Författare :Mattias Strömgren; Ragnar Andersson; Lars Harms-Ringdahl; Kjell Harald Olsen; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Municipal safety management; local safety management; risk management; tools for safety management; risk analysis; accident investigation; methods for accident investigation; accident investigation process; accident analysis; Kommunalt säkerhetsarbete; lokalt säkerhetsarbete; riskhantering; verktyg för säkerhetsarbete; riskanalys; olycksutredning; metoder för olycksutredning; olycksutredningsprocess; olycksanalys; Public Health Science; Folkhälsovetenskap;

    Sammanfattning : Kommuner har en unik position i säkerhetsarbetet genom att vara nära både medborgarna och de olyckor och skador som drabbar befolkningen. Trots långtgående framsteg inom teknologi och ett etablerat välfärdssamhälle utgör personskador till följd av olyckor ett betydande folkhälsoproblem i Sverige liksom i övriga nordiska länder. LÄS MER

  5. 15. Äldres erfarenheter av välbefinnande inom särskilt boende för äldre

    Författare :Ann-Marie Svensson; Bo Malmberg; Ulli Hellström Muhli; Elisabeth Dahlborg Lyckhage; Jönköping University; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; well-being; elderly people; nursing home; narratives; life course; caring science; identity; interaction;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen var att utforska, beskriva och förstå äldre människors upplevelser och erfarenheter av välbefinnande utifrån intervjuer och berättelser, berättade på plats (insitu) vid särskilt boende för äldre (så kallat äldreboende).Intervjuer genomfördes med tjugo äldre personer inom boendeformen äldreboende, vilkas erfarenheter och berättelser ligger till grund för avhandlingens resultat. LÄS MER