Sökning: "särskilt stöd"

Visar resultat 21 - 25 av 192 avhandlingar innehållade orden särskilt stöd.

  1. 21. Assessment and Remediation for Children with Special Educational Needs : The role of Working Memory, Complex Executive Function and Metacognitive Strategy Training

    Författare :Petri Partanen; Örjan Sundin; Jan Lisspers; Billy Jansson; Ann-Charlotte Smedler; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children with special educational needs; Assessment; Working memory; Working memory training; Complex executive function; Planning; Metacognition; Mathematical learning difficulties; Barn i behov av stöd; Utredning; Arbetsminne; Arbetsminnesträning; Komplex exekutiv funktion; Planering; Metakognition; Matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to explore the role of different assessment tools and training regimens in assessment and remediation for children with special educational needs in school. A central purpose of assessment explored was that it should inform remediation, teaching and instruction. LÄS MER

  2. 22. Djur och natur som stöd för psykologisk utveckling hos barn och ungdomar med autism : ett nytt och mer fritt sätt att utvecklas genom social interaktion

    Författare :Kristina Byström; Sveriges lantbruksuniversitet; Sveriges lantbruksuniversitet; []
    Nyckelord :LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Forskning visar att djur kan ge socialt och emotionellt stöd till barn och ungdomar med autism men få studier har undersökt husdjurens betydelse för barnens utveckling eller betydelsen av att inkludera natur och djur i en längre samspelsbehandling. Syftet med avhandlingen är att beskriva och förklara på vilka sätt som natur och djur kan tillföra värden som underlättar för gruppens psykologiska utveckling. LÄS MER

  3. 23. Konstruktionen av det avvikande förskolebarnet - En kritisk fallstudie angående utvecklingsbedömningar av yngre barn

    Författare :Kristian Lutz; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Konstruktionen av det avvikande förskolebarnet, är en avhandling som behandlar relationen mellan begrepp som utveckling, avvikelse och särskilt stöd i förskolan. Begreppet normalitet problematiseras i ett samhälleligt perspektiv och kopplas till olika aktörers utrymme att formulera "sanningar" rörande avvikelser. LÄS MER

  4. 24. Searching for the meaning of support in Nursing. A study on support in family care of frail aged persons with examples from palliative care at home

    Författare :Peter Stoltz; Malmö högskola; []
    Nyckelord :family carers; support; aged persons; systematic review; home; at-home; caregivers; older persons; phenomenology; hermeneutics; concepts;

    Sammanfattning : Anhörigas insatser utgör en stor del av den hjälp och assistans som ges till Sveriges hemmaboende äldre personer som lever med en eller flera kroniska sjukdomar. Anhöriga bidrar också till den nationella välfärden genom att balansera hälso- och sjukvårdens kostnader. LÄS MER

  5. 25. Specifying Safety-Critical Heterogeneous Systems Using Contracts Theory

    Författare :Jonas Westman; Mattias Nyberg; Mats Heimdahl; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Contracts; Heterogeneous Systems; Safety; Architecture; Requirements; Specification; Elements; Compositional; IEC 61508; ISO 26262; Kontrakt; Heterogena System; Säkerhet; Arkitektur; Kravhantering; Specifiering; Element; Kompositionell; IEC 61508; ISO 26262; Machine Design; Maskinkonstruktion;

    Sammanfattning : Requirements engineering (RE) is a well-established practice that is also emphasized in safety standards such as IEC 61508 and ISO 26262. Safety standards advocate a particularly stringent RE where requirements must be structured in an hierarchical manner in accordance with the system architecture; at each level, requirements must be allocated to heterogeneous (SW, HW, mechanical, electrical, etc. LÄS MER