Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Professionellt föräldraskap : samhälleliga förutsättningar för familjehem för tonåringar

    Författare :Ingrid Löfstrand; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The purpose of this licentiate thesis is to describe and analyse present foster care in Sweden. Furthermore, a purpose is to conclude about ways of organising foster care for teenagers and about the distinction between foster care as a kind of parenthood or as a work. LÄS MER

  2. 2. Vid existensens gräns : Etiskt vårdande och professionellt ansvar vid hjärtstopp utanför sjukhus

    Författare :Anders Bremer; Lars Sandman; Karin Dahlberg; Anna T. Höglund; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; emergency medical services; ethical competence; ethics; out-of hospital cardiac arrest; lifeworld; phenomenology; professional responsibility; sudden cardiac death; Vårdvetenskap; Caring Science; Integrated Caring Science;

    Sammanfattning : Aim: To describe and interpret patients’, family members’ and ambulance personnel’s experiences with regard to survival, attendance, and caring at cardiac arrests and deaths, and to analyze ethical conflicts that arise in relation to families and how the personnel’s ethical competence can affect caring and the ability to handle ethical problems.Method: The three interview studies were guided by a reflective lifeworld approach grounded in phenomenology and analyzed by searching for the essence of the phenomenon in two studies and by attaining a main interpretation in one study. LÄS MER

  3. 3. Om lärarskapets moraliska dimension : ett perspektiv och en studie av lärarstuderandes nätbaserade seminariesamtal

    Författare :Sören Högberg; Tomas Englund; Eva Hultin; Gunnel Colnerud; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pragmatism; moral dimension; teaching; teachership; pedagogical rhythm; professional responsibility; judgement; teacher education; net-based seminars; pragmatism; moralisk dimension; undervisning; lärarskap; pedagogisk rytm; professionellt ansvar; omdömesbildning; lärarutbildning; nätbaserade seminarier; Utbildning och lärande; Education and Learning; Pedagogik;

    Sammanfattning : In this dissertation, an educational perspective called the moral dimension of teaching is developed. The work includes a theoretically informed discussion from a pragmatist point of view in which the concept of pedagogical rhythm is introduced. LÄS MER

  4. 4. Lärarutbildarens professionella agency i en digital tid

    Författare :Anna Roumbanis-Viberg; Karin Forslund Frykedal; Cathrine Edelhard Tømte; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional agency; digitalization; teacher educator; professional identity; Professionell agency; digitalisering; lärarutbildare; professionell identitet; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur lärarutbildare uppfattar och hanterar sin yrkesvardag i en digital tid. Den digitala transformationen av samhället innebär att lärarutbildaren står inför att lära nytt, att förstå och hantera digitaliseringen i sitt professionella utövande och samtidigt utveckla studenters professionella digitala kompetens och en förståelse för sitt kommande digitala läraruppdrag. LÄS MER

  5. 5. Pedagogerna och demokratin : En rättssociologisk studie av pedagogers arbete med demokratiutveckling

    Författare :Lars Persson; Rättssociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; curriculum; professionality; democratic education; recognition; meta-norms; pedagogy; teachers; democracy; education; Sociology of Law; democratic development; democratic values;

    Sammanfattning : The Swedish education system is governed by national steering documents, like the Education Act, curriculi and syllabuses. The democratic assignment is a central issue in these documents. The thesis aims to investigate how teachers handle this democratic assignment and how they are influenced by forces on different social levels. LÄS MER