Sökning: "pedagogical discourse"

Visar resultat 26 - 30 av 124 avhandlingar innehållade orden pedagogical discourse.

  1. 26. Talet om tekniska system : förväntningar, traditioner och skolverkligheter

    Författare :Claes Klasander; Thomas Ginner; Jan-Erik Hagberg; Thomas Kaiserfeld; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological systems; education; school; subject content; text books; teachers; curriculum; technology; companion meanings; Tekniska system; undervisning; grundskola; teknikämnet; kursplaner; läromedel; lärare; ämnesinnehåll; teknik; följemeningar;

    Sammanfattning : I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan. LÄS MER

  2. 27. Silence, Order, Obedience and Discipline : The educational discourse of the Argentinean Military Regime (1976-1983)

    Författare :Maria Vergara; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Moral and Civic Education ; discipline; discourse; militarism; Catholic Nationalism; Church; colonial heritage; authoritarianism; politics; Argentina; education; secondary students; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : This dissertation deals with the educational discourse of the military government in Argentina during the years 1976-1983. In March 1976, the army assumed power through a coup d´état. The intervention was carried out in the name of Order, i. e. LÄS MER

  3. 28. Samhällsfrågor som didaktiskt begrepp i samhällskunskap på gymnasieskolan : En potential för undervisningen

    Författare :Göran Morén; Sara Irisdotter Aldenmyr; Nina Thelander; Trond Solhaug; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social issues; social studies; upper secondary school; Samhällsfrågor; samhällskunskap; gymnasieskolan; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Undervisningen i samhällskunskap på gymnasieskolan ska enligt anvisningarna i ämnesplanen bedrivas ”med utgångspunkt i samhällsfrågor”. Vad innebär det? I denna licentiatuppsats diskuteras ämnet samhällskunskap och dess potential, analyserat utifrån samhällsfrågor som didaktiskt begrepp. LÄS MER

  4. 29. Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling

    Författare :Carin Jonsson; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Anna-Lena Östern; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; text; picture; reading; writing; mediation tools; experience; meaning; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : The child who starts school soon becomes aware that it is important to learn to read and write. When it is educated in written literacy, pictures are used in reading textbooks and other school materials. The child is also asked to draw and talk about pictures in other contexts. LÄS MER

  5. 30. Läsa texten eller "verkligheten" : Tolkningsgemenskaper på en litteraturdidaktisk bro

    Författare :Ingrid Mossberg Schüllerqvist; Staffan Selander; Susanne V. Knudsen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teaching literature; secondary school; interpretive communities; teachers as critics; complexity; reading comprehension; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; didaktik; Curriculum Studies and Learning;

    Sammanfattning : The dissertation Reading Texts or ”Reality” investigate teachers use of interpretive communities in teaching literature in secondary school. It discusses how different learning outcomes generates from three interpretory frames for reading. LÄS MER