Sökning: "pedagogical discourse"
Visar resultat 26 - 30 av 124 avhandlingar innehållade orden pedagogical discourse.
26. Talet om tekniska system : förväntningar, traditioner och skolverkligheter
Sammanfattning : I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan. LÄS MER
27. Silence, Order, Obedience and Discipline : The educational discourse of the Argentinean Military Regime (1976-1983)
Sammanfattning : This dissertation deals with the educational discourse of the military government in Argentina during the years 1976-1983. In March 1976, the army assumed power through a coup d´état. The intervention was carried out in the name of Order, i. e. LÄS MER
28. Samhällsfrågor som didaktiskt begrepp i samhällskunskap på gymnasieskolan : En potential för undervisningen
Sammanfattning : Undervisningen i samhällskunskap på gymnasieskolan ska enligt anvisningarna i ämnesplanen bedrivas ”med utgångspunkt i samhällsfrågor”. Vad innebär det? I denna licentiatuppsats diskuteras ämnet samhällskunskap och dess potential, analyserat utifrån samhällsfrågor som didaktiskt begrepp. LÄS MER
29. Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Sammanfattning : The child who starts school soon becomes aware that it is important to learn to read and write. When it is educated in written literacy, pictures are used in reading textbooks and other school materials. The child is also asked to draw and talk about pictures in other contexts. LÄS MER
30. Läsa texten eller "verkligheten" : Tolkningsgemenskaper på en litteraturdidaktisk bro
Sammanfattning : The dissertation Reading Texts or ”Reality” investigate teachers use of interpretive communities in teaching literature in secondary school. It discusses how different learning outcomes generates from three interpretory frames for reading. LÄS MER