Sökning: "kommunikativt"

Visar resultat 1 - 5 av 30 avhandlingar innehållade ordet kommunikativt.

  1. 1. Kommunikativt entreprenörskap : Underhållningsidrott som totalupplevelse före, under och efter formeringen av den svenska upplevelseindustrin 1999-2008

    Författare :Hans Lundberg; Bengt Johannisson; Daniel Hjorth; Peter Aronsson; Alf Rehn; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Entrepreneurship; Communication; Language Usage; Language and Culture; Creative Industries; Postindustrial Society; Sport and Society; Professional Sports; Mass Media and Sports; Sports Facilities; Business studies; Företagsekonomi; Ledarskap; entreprenörskap och organisation; Ledarskap; entreprenörskap och organisation;

    Sammanfattning : In 2003, sixteen Swedish humanists proposed the idea of a communicative democracy. Same year, leading Scandinavian organizational theory scholars proposed that Scandinavian welfare states efforts to revitalize their democracies can be understood as ”a movement toward the development of a more charismatic and communicative model of leadership [where] focus has shifted to the organization of communication processes and the necessity of including several viewpoints in decision processes and public debates” (Byrkjeflot, 2003). LÄS MER

  2. 2. Berättelser om inre röster : Ett fenomenologiskt och kommunikativt perspektiv

    Författare :Lis Bodil Karlsson; Evy Gunnarsson; Elisabet Cedersund; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; hallucinations; hearing voices; recovery; schizophrenia; user perspective; Social work; Socialt arbete; socialt arbete; Social Work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : The phenomenon of hearing voices is examined in a communicative way and with a phenomenological perspective. Data consist of talks in focus groups and of written autobiographical texts. LÄS MER

  3. 3. Recognition of Prior Learning in Health Care : From a Caring Ideology and Power, to Communicative Action and Recognition

    Författare :Fredrik Sandberg; Per Andersson; Andreas Fejes; Kjell Rubenson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; RPL; health care; health care assistant; critical social theory; communicative action; recognition; adult education; adult learning; Jürgen Habermas; Axel Honneth; Validering; omvårdnad; vårdbiträde; kritisk samhällsteori; kommunikativt handlande; erkännande; vuxnas lärande; Jürgen Habermas; Axel Honneth;

    Sammanfattning : During the last decades Recognition of Prior Learning (RPL) has become a more frequently used method to recognise adult’s prior learning. This thesis analyses a process of RPL in health care, where health care assistants are assessed against subjects in the upper-secondary health care program. LÄS MER

  4. 4. Varumärkenas fält : Produktion av erkännande i Stockholms reklamvärld

    Författare :Raoul Galli; Johan Lindquist; Annika Rabo; Donald Broady; Mats Trondman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; recognition; brand; field; communicative capital; classification; class; power; order; social being; brand of being; erkännande; varumärke; fält; kommunikativt kapital; klassifikation; klass; makt; ordning; socialt vara; varamärke; Social Anthropology; socialantropologi;

    Sammanfattning : I Varumärkenas fält ställs frågor som: Hur vinner man erkännande i Stockholms reklamvärld? Hur säljer reklamproducenter detta erkännande till sina uppdragsgivare? Vad för slags erkännande är statliga reklamköpare ute efter att vinna genom sitt samarbete med prisbelönta och erkända reklamproducenter? I kontrast till en spridd föreställning att reklamen ”speglar samhället” är grundantagandet i denna studie att reklamen i första hand speglar den värld som skapar den, dvs. reklamvärlden. LÄS MER

  5. 5. La Commission européenne et ses pratiques communicatives : Étude des dimensions linguistiques et des enjeux politiques des communiqués de presse

    Författare :Maria Lindholm; Jan Anward; Geert Jacobs; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; European Commission; EU; press releases; EU communication policy; communicative practices; communicative dilemma; communicative genres; communication situation; genre analysis; ethnography; tense variation; text pattern; text production; Europeiska kommissionen; EU; pressmeddelanden; EU:s kommunikationspolitik; kommunikativa praktiker; kommunikativt dilemma; kommunikativa genrer; kommunikationssituation; genreanalys; etnografi; tempusvariation; textmönster; textproduktion; Languages and linguistics; Språkvetenskap;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen studeras Europeiska kommissionens kommunikativa praktiker i ljuset av de pressmeddelanden som dagligen distribueras till världens största presskår i Bryssel, men också via internet till andra journalister och allmänheten.Övergripande syften med avhandlingen är att beskriva textproduktionen i denna en av världens största textproducenter och att lyfta fram den, hittills förvånansvärt osynliga, språkliga dimensionen av kommissionens kommunikation. LÄS MER