Sökning: "Bengt Johannisson"

Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden Bengt Johannisson.

  1. 1. En produkthistoria! : AB Hägglund & Söner 1922-1981

    Författare :Helén Anderson; Bengt Johannisson; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological development; Industrial development; Hägglund Söner; business history; Products; history; Deck cranes; Vehicles; Hydraulic motors; Business studies; Företagsekonomi; Business administration; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Kring en kärna av kompetens inom mekanisk verkstadsindustri har det ständigt tillverkats nya produkter vid AB Hägglund & Söner med säte i Örnsköldsvik. Möbler, busskarosserier, flygplan, gruvlok, elektriska motorer, svetsmaskiner, fartygskranar och hydrauliska motorer är bara några exempel. LÄS MER

  2. 2. Ett industriföretags omvandling : en studie av Hägglunds förändringsprocess 1922-1981 med bas i företagets produkter, relationer och resurser

    Författare :Helén Anderson; Bengt Johannisson; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hägglund Söner; business history; Relationships; industry; Core competence; Industrial networks; Industrial development; Products; history; Company transformation; Hägglund söner; Business studies; Företagsekonomi; Business administration; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Företagets omvandling är en ständig process av utbyten med andra företag. Genom utbyte mellan företag av såväl varor och tjänster som kunskap och kompetens skapas relationer. Ett företags interaktion med andra företag utgör därmed en omvandlingskraft. LÄS MER

  3. 3. The Apocalypse of Entrepreneurship

    Författare :Frederic Bill; Bengt Johannisson; Daniel Ericsson; Hervé Corvellec; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Entrepreneurship; Deleuze; Rereading; Apocalypse; Lévi-Strauss; Business studies; Företagsekonomi; Ledarskap; entreprenörskap och organisation; Ledarskap; entreprenörskap och organisation;

    Sammanfattning : This monograph represents an attempt to rethink some of the fundamentals of entrepreneurship research, arguing that an entrepreneurial method for going about research ought to be about trying hitherto unthought-of perspectives. Apocalypsing, the method proposed and deployed in order to carry out this rethinking, deals simply with venturing beyond the already perceived. LÄS MER

  4. 4. Det omöjliggjorda entreprenörskapet : Om förnyelsekraft och företagsamhet på golvet

    Författare :Magnus Forslund; Bengt Johannisson; Per-Ola Berg; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Entrepreneurship; shopfloor; organisational change; intrapreneurship; ideology; gender; ethnography; social constructionism; Business studies; Företagsekonomi; Ledarskap; entreprenörskap och organisation; Ledarskap; entreprenörskap och organisation;

    Sammanfattning : There is nothing particularly revolutionary about the assertion that organisations today must be more entrepreneurial. However, one could rightly claim that interest was previously directed primarily at the anonymous organisation (as in Corporate Entrepreneurship) or executives at various organisational levels (as in intrapreneurship). LÄS MER

  5. 5. Establishment of Insidership Positions in Institutionally Distant Business Networks

    Författare :Mikael Hilmersson; Hans Jansson; Bengt Johannisson; Sylvie Chetty; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; internationalisation process; entry process; network insidership; emerging markets; institutional distance; business networks; liability of outsidership; liability of foreignness; SME; export; Business studies; Företagsekonomi; Business administration; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Since the opening of formerly closed markets in Eastern Europe and China in the early 1990s, numerous firms have sought to capture the growth opportunities prevailing in the virgin but institutionally distant business networks in these countries. I claim that the entry process into an institutionally distant business network has been realised when the entering firm has reached an insidership position in the network. LÄS MER